Brev
Savner min far
Hej, jeg er en pige på 14 år.
Mine forældre blev skilt da jeg var 6 år, så de har været snildt i iver halvdelen af mit liv.
Vi kører sådan en 7/7 fordeling, hvor jeg er en uge ved min mor og en uge ved min far. Men hver gang jeg skal hjem til min mor, kommer jeg til at savne min far ubeskriveligt meget, men jeg har det ikke på samme måde med min mor. Jeg glæder mig faktisk til at komme hjem til min far igen.
Jeg får massiv skyldfølelse, fordi jeg ikke vil have at min mor skal tro at jeg ikke elsker hende lige så meget som min far, men på samme tid ved jeg ikke hvad jeg skal gøre for at stoppe hverken savnen eller skyldfølelsen… jeg har det generelt ikke så godt med mig selv, især grundet min seksualitet (biseksuel)… hverken min mor eller far ved det, men jeg føler mig bare mere tilpas hos min far, hvis det giver mening.
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Det kan være rigtig svært, når man skal forholde sig til en hverdag på skift ved ens forældre. Det kan fungere rigtigt godt, men følelser og savn kan gøre det svært. Jeg ved at mange børn og unge har det på samme måde, når følelser som savn og skyld dukker op og bliver i tvivl om, hvad der er bedst at gøre. Man kan godt føle sig splittet, men samtidig er savn en følelse, som de fleste børn og unge kender til i perioder. Og nogen gange skifter savnet mellem forældre.
Du kan måske tænke på, at du på en måde har to forskellige hverdage. Du gør måske tingene på en måde ved din mor og måske på en anden måde ved din far. Det er også helt normalt at du har dette savn til din far, når du er hos din mor. Det lyder som om du og din far har et rigtig godt forhold til hinanden. Måske føler du, at du kan være mere dig selv i hans selskab eller at du har det bedst med ham for tiden? Som du selv skriver, så betyder det ikke, at du ikke elsker din mor – og det er godt, at du er helt klar over det. Men skyldfølelser kan alligevel dukke op.
Skyldfølelse er aldrig rart at føle, især ikke når det kommer til ens forældre. Det er dejligt at du savner din far, det er et godt tegn. Og op igennem ens opvækst kan der komme perioder, hvor man føler sig tættere til sin far end sin mor. Måske over tid bliver det din mor, du føler dig tættere med.
Har du prøvet at tale med din far om dit savn til ham, når du er ved din mor? Det kunne være det ville hjælpe at sige det højt til ham.
Jeg kan godt forstå du ikke vil gøre din mor ked af det, men jeg håber på, at hvis du også snakker med hende om dit savn til din far, så vil hun forstå dine følelser. At savne den ene forældre mere end den anden, behøver ikke være et tegn på at du elsker din far højere end din mor, husk det.
Med hensyn til din seksualitet, ville det måske være en god ide at snakke med din far om dette? Måske det ville hjælpe med, at du kan få det bedre med dig selv igen?  Det kan være svært at åbne op omkring sin sexualitet for unge, men det kan også være en stor lettelse at få en snak med en, der kan forstå hvordan man har det og respektere det.
Man godt kan have perioder hvor man kan være forvirret over sin sexualitet eller skifter rundt mellem flere sexualiteter. Det helt normalt! Måske kunne det også være en idé, at få en snak med en rådgiver på BørneTelefonen på 116111 eller måske en rådgiver fra LGBT Ungdomstelefonen, som er en rådgivning, hvor du også kan få en snak om det at tage stilling køn og sexualitet. Måske ville det også være hjælpsomt for dig?
Jeg håber, du får talt med dine forældre og at mit svar kan hjælpe dig på vej
Kærlig hilsen
BørneTelefonen