Porno

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Jeg ved fra andre børn og unge, at man godt kan blive lidt ubehagelig tilpas, hvis man har set porno. Nogle bliver det, fordi de synes, at det de har set, var ubehageligt. Andre bliver det måske, fordi de tænker, at det har gjort noget forkert. De får dårlig samvittighed, føler, at de har gjort noget forkert.

Du skriver, at du synes, at det var klamt. Samtidig er du også nervøs for, om din mor skal betale for det. Mon det mest er fordi, at hun så vil finde ud af, at du har set porno?

Hvis man skal betale for noget på nettet, hvad end det er porno eller et par nye gummistøvler, så skal man indtaste en masse oplysninger f.eks. nummeret på et kreditkort. Det lyder det ikke som om, at du har gjort. Derfor tror jeg ikke, at din mor kommer til at skulle betale noget. Måske kan det berolige dig lidt? Hvis hun skulle finde ud af det, ved de fleste forældre godt, at mange børn og unge på et tidspunkt vil se porno. Så måske er det okay at tale med hende om det? Du har nemlig nogle gode tanker om det hele.

Der er ikke noget forkert i at se porno. Det er for nogen en naturlig del af, at undersøge ens seksualitet. Mange bruger det, når de skal onanere og lære deres egen seksualitet at kende. Så du har ikke gjort noget forkert, eller gjort noget, som du skal skamme dig over. Det er både fint at se porno, eller ikke have lyst til at bruge det. Det er op til en selv.

Men det der er vigtigt at huske på er, at porno ikke er virkelighed. Langt det meste porno er skuespil, og det er meget mere overdrevet og overspillet, end sex er i virkeligheden. Når man ser porno, kan man godt føle, at man skal se ud som dem i filmene, og gøre de samme ting, og kunne lide de samme ting. Men sådan er det ikke. Porno er for det meste lavet som fantasi – og ikke virkelighed. For at tage et eksempel, så tror mange kvinder/piger, at de skal få orgasme på et øjeblik, når de har set porno. Men virkeligheden er, at det kan være svært for de fleste at få en orgasme. Det tager for de fleste tid, ro og tryghed. En god idé kan være, at man også husker på at bruge sine egne tanker og fantasi, når man onanerer, så man ikke altid har brug for porno, hvis man f.eks. onanerer.

Du skriver, at du synes, at det er dejligt at onanere. Men at du er bange for at blive afhængig. Det skal du ikke være. Det er selvfølgelig godt, at du mærker efter, og er opmærksom på, om det du prøver af, bliver ved at være rart og ikke styrer dit liv. Men det er normalt, at man onanerer meget i din alder. Og at man måske godt i perioder, kan føle, at man er lidt afhængig af det. Men for det meste vil det gå over. Så længe det ikke styre dit liv, begynder at gøre ondt eller andet. Jeg tror, at det vil være tydeligt for dig, hvis du bliver afhængig. Så bare bliv ved at lytte til dig selv, dine grænser og lyster.

Du kan læse mere om sex og seksualitet her, og om porno her.

De bedste hilsner, BørneTelefonen.

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.