Onani på omegle

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Dreng på 14 år.

Mange tak for dit brev til BørneTelefonen. Det er super godt, at du får stillet de spørgsmål, som du går og bekymrer dig for. Du skriver du er bange og trist, og det er ikke meningen du skal gå med de følelser alene.

Du skriver, at du er i tvivl om din seksualitet. Samtidig beskriver du, at det er ok, når andre stiller spørgsmål til din seksualitet, for du ved selv hvem du er. Det lyder som om, at du har en god indsigt i dig selv, og evne til at finde ro i dig selv. Det tænker jeg er en stor styrke hos dig, som du vil kunne bruge fremadrettet.

Det er naturligt at udforske sin seksualitet og sine grænser, når man er ung, og det er der intet galt i. Det faktum, at du foretrækker porno med homoseksuelle, behøver ikke at have nogen betydning for din seksuelle orientering.

Jeg ved ikke, om du ved det, men Omegle, samt de fleste andre lignende chatforms, har en aldersgrænse på 18 år, medmindre man får tilladelse af sine forældre. Aldersgrænsen er til for at beskytte børn og unge, så de ikke får ubehagelige (og/eller seksuelle) oplevelser. Med den viden, var det måske en god beslutning at blokere de sider? Hvis du føler du nu mangler den tilfredsstillelse, du oplevede ved at være på de sider, og gerne vil finde en anden måde at opnå en lignende følelse, kan du måske finde inspiration hos Sexliniens rådgivning:http://www.sexlinien.dk/emneside-drenge/maends-kroppe/drenge/maends-onani.aspx

Nogen oplever, at de kan blive revet med af en stemning, når de sidder foran skærmen. Man kan komme til at føle skam, selvom man ikke har gjort noget forkert, men blot udforsket sin seksualitet. Det vigtigste er, at du ikke overskrider dine egne grænser, eller gør noget som du ikke føler dig tryg ved.

I dit brev spørger du, om du har gjort noget ulovligt, og om du kan blive straffet. Til det vil jeg sige, at det er de voksne mænd, som gør noget ulovligt, ikke dig, De voksne mænd gør noget ulovligt, når de kigger på at du onanerer. Det er fordi, at du er under den seksuelle lavalder 15 år og mindreårig, under 18 år, og dermed er det de voksne mænd, som gør noget ulovligt. Det kan betragtes som at se børneporno og en krænkelse af dig. Det betyder at opdages de voksne og anmeldes de til Politiet, så kan de dømmes og straffes ifølge straffeloven. Og det kan de fordi, at de har gjort noget som er ulovligt – og det har man pligt til at vide, når man er voksen.

Du skriver, at det er noget du tit tænker på, men ikke vil fortælle til nogen. Det lyder svært, at skulle gå med de bekymringer selv. Når du ikke har lyst til at tale med dine forældre om det, tænker jeg om der måske er en anden voksen i dit netværk, som du har tillid til? Fx en lærer eller et familiemedlem. Ellers kan det være du har en god ven, som du stoler på.

Du skriver, at du godt ved det er meget forkert det du har gjort. Jeg synes det er vigtigt du ved, at det er en naturlig ting, at prøve grænser af. Du er helt sikkert ikke den eneste, der synes det er spændende. Jeg tror det er vigtigt, at du ikke er så hård ved dig selv, for du har ikke gjort noget forkert.

Jeg tænker det kan være vigtigt for dig, at få talt med nogen om det, da det virker som om det fylder meget for dig.

Du er også meget velkommen, til at ringe til BørneTelefonen på 116111, så vi tale nærmere om det, og vi kan prøve at hjælpe dig videre.

Kærlig Hilsen BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?