Kære 17-årige dreng

Tak for dit brev. Jeg forstår godt, at du er i tvivl om, hvad du skal gøre. Men det, at du har skrevet, viser mig, at du gerne vil ændre din situation og det er meget modigt.

Jeg tænker, at det er helt forståeligt, at det både føles dejligt og mærkeligt, når du har sex med din søster. Hvis du er vokset op sammen med din søster, er I sikkert rigtig trygge ved hinanden og kender hinanden godt. Men i Danmark er det ikke lovligt for søskende at have sex med hinanden.

Det er der flere grunde til. For det første så er det for at beskytte børn mod overgreb og incest i en familie. Du nævner, at din lillesøster er 13 år. Det vil sige, hun er under den seksuelle lavalder på 15 år. Når man er 17 år, må man altså slet ikke have sex med nogen under 15 år.

Jeg fortæller dig det her, fordi det er vigtigt, du ved lidt om, hvad man må og ikke må. Jeg håber, du ser det som en måde at hjælpe på.

Du kan læse mere om den seksuelle lavalder og det, der kaldes incest her på Sexliniens hjemmeside: https://www.sexlinien.dk/emneside-rettigheder-og-overgreb/incest

Ud fra dit brev, kan jeg ikke læse hvordan det startede og hvordan det har udviklet sig til, at I nu har sex næsten hver dag. Selvom noget kan føles dejligt lige nu, så er det ikke til at sige, om der en dag kommer en reaktion fra enten dig eller din søster. Så for at passe på dig selv og din søster, vil det være en rigtig god idé at få det stoppet.

Du skriver også, at det er “noget I lige får ordnet” og derfor tænker jeg, at det måske er blevet en vane, som er svær at stoppe. Det kan være rigtig svært at få stoppet og sagt fra, fordi I højst sandsynligt bor sammen og ser hinanden hver dag og derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan få hjælp af en voksen.

Du skriver, at din mor har opdaget jer, men ikke gjort noget. Din mor skal passe på dig og din søster og sørge for, at I har det godt og derfor er det ikke okay, at din mor ikke har sagt noget til det.

Nu ved jeg ikke, om der er en anden voksen, du har tillid til? Jeg bliver nemlig bekymret, når din mor ikke har snakket med dig og din søster om det. Kunne du have mod på at snakke med en anden voksen, som du stoler på. Din lærer måske? Eller en vens far eller mor?

Du kan fx begynde med at sige; “Lige nu gør jeg noget, jeg gerne vil have hjælp til at stoppe. Jeg ved, det er forkert, så jeg har ikke behov for skæld ud. Jeg har behov for hjælp.”

Jeg forstår godt, hvis du synes, det er helt vildt svært at snakke om. Derfor vil jeg også gerne fortælle dig om Januscentret. Man er helt anonym, når man kontakter dem. Her bliver man ikke afvist, men får til gengæld hjælp til at ændre sin situation.

Rådgiverne har tavshedpligt, er rigtig søde og vil meget gerne hjælpe. Kunne du have mod på at ringe til dem? Jeg giver dig i hvert fald linket her: JanusCentret

Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på nummeret 116111 og tale med en voksen om dine muligheder.

Du har virkelig vist mod ved at sende det her brev. Jeg tænker, det kan have været svært. Det mod kan du bruge til at ringe til Januscentret eller snakke med en voksen om det. Det vil være rigtig godt både for at passe på dig og din søster.

Jeg tror på, at du kan.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?