Brev
Min søster…..
Hej BB
Jeg har en lille søster på 11 og hun er allerede begyndt at putte ting op i hende fx en agurk en makeup værste alt mugligt men jeg vil bare høre om det var normalt
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige pige
Tak for dit brev. Jeg kan læse, at du kan blive lidt i tvivl, om det er normalt, at din lillesøster er begyndt at putte ting op i sig. Jeg vil gerne forsøge at hjælpe dig med at blive lidt klogere på det.
Nu ved jeg ikke, hvordan du har oplevet, at din lillesøster putter ting op i sig. Måske du ved et tilfælde er kommet ind på hendes værelse, imens hun har puttet noget op. Måske hun har fortalt dig om det.
Jeg spørger, fordi jeg kan læse, at du måske bliver lidt bekymret for hende eller ikke helt har lyst til at spørge hende om, hvorfor hun gør det. Jeg forestiller mig, at din søster stikker fx en agurk op i sig, fordi hun gerne vil opleve, hvordan det føles. Når vi bliver omkring 11-12 år gamle, begynder mange at eksperimentere lidt med kroppen på den måde.
Det er for det første helt naturligt at onanere. Det er en sund måde at lære sin krop at kende på. Når man onanerer finder man nemlig ud af, hvad der føles rart og hvad der ikke føles rart. Mon ikke din lillesøster har fundet ud af, at noget føles rart og eksperimenterer lidt med det?
Det er noget nyt og spændende. De fleste onanerer, både piger og drenge. Det er selvfølgelig forskelligt hvornår det sker første gang, men du skal vide at der intet er galt i at din lillesøster putter ting op i sig selv.
Jeg tænker på om din lillesøster selv har fortalt dig det, og hvis hun har det, er det nok fordi hun synes du er god at snakke med og at hun stoler på dig. Du kan måske prøve at tale med hende om hvad der er hygiejnisk at putte op i sig selv og at det kan være en god idé at vaske tingene både inden og efter.
Du kan også læse lidt mere om at onanere her: https://www.sexlinien.dk/emneside-seksuelle-lyster/onani
Jeg håber, du kan bruge mit svar og at du har ro i maven over, at det er en naturlig og spændende ting for din lillesøster.
Kærlig hilsen BørneTelefonen