Min Seksualitet

For lidt tid siden troede jeg at jeg var biseksuel men her på det seneste har jeg lagt mærke til at jeg kun har kunne lide piger. Men for en eller anden grund har jeg svært ved at acceptere at jeg måske er lesbisk.

Men jeg har heller ikke lyst til sex, jeg ved ikke om det er på grund af min alder. Der er mange fra min klasse som er begyndt at snakke om sex og være dirty minded.

Jeg er virkelig forvirret

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Mon du tror, at du er anderledes end alle andre, fordi du ikke har lyst til sex? Jeg tror, at mange unge vil kunne genkende det, du beskriver i dit brev. Det er almindeligt ikke at have lyst til sex – eller at føle sig forskellig fra flertallet, fordi man har en anden lyst.

Mange steder på nettet og i samfundet kan man se afklædte kroppe og mennesker, der gør noget seksuelt. Man kan godt få det indtryk, at det er almindeligt at have meget lyst til sex. Man kan komme til at tro, at hvis man ikke har lyst til sex, så har man et problem. Men sådan er det heldigvis ikke.

Du bestemmer over din krop. Ved at mærke efter i kroppen kan du vide, hvad du har lyst til. Jeg tror, at du er god til at lytte til din krop – det kan jeg se på dit brev.

Der er stor forskel på, hvor sex-interesseret man er i forskellige perioder i livet. Måske mærker du også dette i din klasse, hvor nogle er ‘dirty-minded’ og andre ikke. Mange unge på 12 år er ikke interesseret i sex, når de mærker efter.

Mange oplever også, at seksualiteten kan ændre sig fra periode til periode. Gennem livet kan det derfor være forskelligt, hvilket køn man tiltrækkes af. Man kan få det indtryk, at man har  ‘pligt’ til at melde ud om sin seksualitet ud, og hvad man ‘er til’. Men andre omkring én har ikke krav på at vide, om man er til piger eller drenge – eller noget helt andet.

Du skriver selv, at du ville have svært ved at acceptere, hvis du var lesbisk. Det er heldigvis muligt at komme til at acceptere sig selv hen ad vejen, efterhånden som man udvikler sig. Hvis du gerne vil lidt mere om at være til sit eget køn, kan du læse mere her: https://www.sexlinien.dk/emneside-seksualitet-og-koen/homoseksualitet?mode=detail&RowId=SID=111737

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

få flere gode råd og viden om seksuel orientering

Er jeg homoseksuel? biseksuel? Aseksuel? Og hvornår er man overhoved sikker? Det er spørgsmål, som vi oplever, fylder meget på BørneTelefonen.

Der findes ikke noget rigtigt eller forkert svar. Det kan være meget forskelligt, hvordan man mærker sin seksuelle orientering. Nogle oplever også, at deres seksualitet ændrer sig flere gange i livet. Det handler om, hvad du føler dig tryg og godt tilpas med.

Her kan du teste din viden om seksuelle orienteringer, få andre børn og unges gode råd til at springe ud, og få hjælp til hvordan du kan blive mere tryg ved din seksualitet