Kære pige på 10 år,

Det lyder da dejligt, at din mor har mødt en flink fyr. Jeg kan godt forstå, at det ikke føles rart at læse sådan en besked på din mors telefon. Sådan tror jeg de fleste børn ville have det. Det er aldrig rart at læse sådan noget, som jo er noget, der er privat imellem voksne.

Faktisk tror jeg også, at din mor ville synes, at det var synd for dig, hvis hun vidste, at du havde læst den.
Hun har nok ikke tænkt, at du ville læse den. Både din mor og kæresten har nok begge troet, at det kun var de to, der læste beskederne.
Du kan måske sige til din mor, at du er kommet til at læse beskeden og at du ikke synes det var rart? Det er vigtigt, at du ikke går og holder de utilpasse følelser for dig selv.

Det lyder som om, at det hele er lidt svært derhjemme. Det er derfor rigtig godt, at du skriver herind.

Jeg tænker på, om det mon er noget, som du kan tale med en voksen om? Måske en skolelærer, en moster, en venindes mor? Det kan også være, at du selv har mod på at tale med din mor om, hvad det gør ved dig. Hvis man fortæller det til en voksen, der er i ens liv, kan de måske hjælpe. De kan lytte til dig, og de kan måske tale med din mor om, hvordan du har det, hvis du selv synes, at det er svært. Det kan også hjælpe på selvmordstankerne, at få talt med en voksen.

Du kan også altid, ringe herind og fortælle om dine problemer derhjemme. Vi vil altid gerne lytte til dig.

Mange hilsner fra
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?