Meget blod efter min første gang

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, du blev bekymret over at se mere blod, end du havde forventet. Jeg håber, det ellers var en god oplevelse for dig at have samleje for første gang.

Det er meget forskelligt, hvor meget piger bløder ved første samleje eller om de overhovedet bløder. De fleste bløder ikke eller kun en lille smule. Det lyder som om, du er en af dem, der bløder lidt mere og det er også helt normalt. Det kan f.eks. skyldes en lille rift eller en brist i de slimhindefolder, der sidder ved skedeindgangen (mødommen – kønskransen) eller et lille blodkar i slimhinden. Det er altsammen helt ufarligtm, når det stopper igen.

Selv hvis der kommer en lille rift, så heler skeden hurtigt igen. Hvis det gentager sig, er det selvfølge en god ide at tage et smut til lægen. Men det er slet ikke sikkert, det sker igen.

Når du skriver det var slemt, så tænker jeg, du mener, at det var voldsomt at se, at der var så meget blod, siden du ikke oplevede, det gjorde ondt? Umiddelbart tænker jeg, at hvis det ikke bløder mere, og du ikke har ondt, er der ikke noget at være urolig for, men det kunne måske være en ide at ringe til lægen og høre hvad han/hun siger, så du kan blive beroliget?

Nogle unge synes det kan være mærkeligt at spørge lægen om den slags, hvis man ikke har gjort det før, og det stadig er nyt for at have samleje. Måske du også har det sådan? Men en læge er vant til den slags spørgsmål og snakker med mange unge om sex.

Du kan også læse mere om den første gang og omkring mødommen – eller rettere kønskransen, her på sexliniens rådgivning: https://www.sexlinien.dk/emneside-piger/kvinders-kroppe/moedommen.aspx

Kærlig hilsen,

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?