Klar til sex?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej med dig.

Først og fremmest vil jeg gerne lige slå fast, at du er helt normal.

Der er ikke nogen alder for hvornår at det er normalt at begynde at interessere sig for fyre og for sex. Det er meget individuelt hvornår at man har sin første sexoplevelse og samleje. Så 20 år er bestemt ikke ”for gammelt” og heller ikke ”for ungt”. Det er vigtigt at man venter til at man finder en sød fyr eller pige, som man føler sig tryg ved og tiltrukket af. Måske er grunden til at du ikke har været seksuelt sammen med nogen – netop at du ikke har fundet en, som du er tryg ved og tiltrukket af?

Det er rigtig fint at man ser porno og også at man eksempelvis onanerer. Det er helt naturligt. Det kan tilfredsstille de lyster, som man har. Men som du selv skriver skal man bare være opmærksom på, at porno afspejler en falsk virkelighed og at sex ikke nødvendigvis foregår på den måde, som det bliver fremstillet på i en pornofilm.

Det er svært for mig at sige om du er klar til sex – men det kan du mærke i din mave, når du står foran en som der måske tænder dig. For hvis du har lyst til ham, så tænker jeg at du er klar. Man kan sagtens komme i kontakt med fyre selv om man er en genert type. Måske at der også er en sød fyr, som selv er genert. Man kan jo også starte med at skrive lidt sammen med en fyr, og så mødes med ham til en kop kaffe en dag. Det kan også være at man falder i snak med en fyr, når man er i byen med sine veninder og har drukket sig ”lidt mod” til. Men uanset hvad, så er mit bedste råd, at du mærker efter inden i dig selv og følger din egen mavefornemmelse. Du skal ikke have sex fordi at du føler dig presset til det på nogen måde. Du skal nok få et vidunderligt sexliv når den rette dukker op.

Jeg ønsker dig det bedste.

Hilsen fra BørneTelefonen.

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?