Brev
Kan man få sexsygdom?
Hejsa. Jeg er en dreng på 15 som havde sex med min bedste ven som igså er 15 vi gjorde det uden kondom da vi begge er jomfruer. Han kom i mig og vi begyndte og snakke om man kan blive smittet med sexsygdomme hvis vi begge er jomfruer når vi har sex første gang og aldrig har haft med andre.
Så kan man få sexsygdomme ved sex hvis det er begges første gang?
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år
Sandsynligheden for at smitte hinanden med noget er meget lille, når man begge er jomfruer. Men der er sygdomme, som man godt kan have, selvom man er jomfru.
Hvis du eller din ven fx har et herpessår på munden og slikker hinandens kønsdele – så kan det smitte hertil.
Derfor er det en god ide altid at bruge beskyttelse.
Men altså – jeg tror ikke, du skal være bekymret for denne gang. Hvis du oplever noget klø eller svi så tal med din læge. De fleste sexsygdomme er heldigvis ret nemme at behandle.
Du er velkommen til at skrive eller ring til os på 116111, hvis du har flere spørgsmål. Du kan også se mere på Sexliniens hjemmeside her.
Mange hilsener
BørneTelefonen