Kan ikke have sex med min kæreste

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 16-årige

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at tale med dine forældre om noget, der er så intimt og personligt. Det er oftest noget, som de fleste helst vil holde for sig selv. Så det er en god idé at skrive herind.

Det er ret almindeligt, at forhuden kan være så stram, at man ikke kan trække den tilbage.I teenagealderen begynder den – oftest – at blive mere elastisk og forhuden bør kunne trækkes til side. Det er dog meget forskelligt, hvor hurtigt det går.

Du har forsøgt dig frem. Hvor er det godt! Du fortæller, at du allerede har prøvet i badet, men det hjælper stadig ikke.Hvis den ikke kan trækkes tilbage i slap tilstand, er det svært at holde den ren under forhuden. Som du selv skriver.

Du efterlyser gode råd til, hvordan du bedst vasker din glans uden at trække forhuden tilbage. I dit brev skriver du også, at du er for genert til tale med dine forældre. Mit bedste råd til dig er, at det er en super god idé at kontakte din læge. Din læge er fagekspert og kan give dig flere gode råd til hygiejne, og om der er andre ting, der kan gøres.

I din overskrift skriver du”Kan ikke have sex med min kæreste”, så jeg fornemmer, at det fylder hos dig. Jeg forstår rigtig godt, hvor svært det er at tale om dine udfordringer.

Jeg kan dog ikke lade være med at fortælle dig, at de fleste forældre ønsker det bedste for deres børn. De ønsker også at være der og hjælpe, når I har brug for det. Og forældre ved godt, at der kan være ting, der er svære at tale om. Det har de fleste forældre selv prøvet.

Jeg vil alligevel opfordre dig til at sige det til én af dine forældre eller gerne til begge.

Du kan evt. starte med at sige det til dén forælder, som du har lettest ved at åbne dig over for. Så kan den forælder evt. sige det videre til den anden. Fx hvis du siger det til din mor, kan din mor sige det videre til din far. Din far kan være god at tale med, da han måske kender til samme udfordringer som dig.

Du har også mulighed for at kontakte din lægen – udenom dine forældre. Din læge skal dog normalt fortælle dine forældre om, hvad du bliver undersøgt og behandlet for.Du kan fx fortælle lægen, hvis du er bange for, hvordan dine forældre vil reagere.

På BørneTelefonen har vi rigtig gode erfaringer fra andre unge, der fortæller hvor glade og lettede de er – efter at de fortalte det til deres forældre. De voksne kan hjælpe med at få kontakt til lægen, så I kan få god faglig hjælp.

Hvis det er for svært at fortælle dine forældre, kan du vise dem dit brev og mit svar til dig, så håber jeg, at de forstår, hvordan de kan hjælpe dig. Det hele bliver lettere.

Sexlinien er også en rådgivningsportal for unge mellem 15-25 år. Her kan du også læse om gode råd til dine udfordringer. Du har også mulighed for at ringe og/ eller chatte med dem.

Det kræver mod at ændre på din situation, men du har allerede taget dit første skridt ved at skrive herind. Jeg håber, at har lyst til at fortælle dine forældre og din læge om dine udfordringer, så du kan få god hjælp og støtte.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?