Brev
Kan høre mine forældre
Hej BørneTelefonen
Jeg har ikke rigtig ville skrive her ind men nu gør jeg det
Næsten vær nat kan jeg høre min e forældre have sex og jeg kan virkelig ikke lide det mit hjerte banker og jeg græder nogle gange af det fordi jeg er bange
Jeg tør ikke sige det til dem
Vær gang jeg kan hører det kommer der et sus i min krop
Håber i vil hjælpe
Mvh fra den 12 år pige som ikke ved hvad hun skal gøre
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Jeg kan godt forstå, at du ikke kan lide at høre dine forældre have sex, og at du ikke tør sige det til dem.
Der er mange børn, som skriver til BørneTelefonen om at kunne høre deres forældre have sex. Mange synes, ligesom du, at det er ubehageligt og har svært ved at få det sagt til deres forældre.
Ofte aner forældrene ikke, at deres børn hører dem. De tror, at børnene sover, og at de derfor godt kan larme lidt uden, at det gør noget. Det kan måske lyde voldsomt og være nogle mærkelige lyde, som de voksne laver, når de har sex. Men når de laver lyde, så er det som regel fordi, at de har det rigtig dejligt og lidt glemmer verden omkring sig. Fx ligesom når man kører i rutsjebane, og skriger højt, når det kilder i maven.
Kan det mon hjælpe dig at tænke på, at dine forældre har det dejligt og godt med hinanden, når de har sex?
Jeg vil foreslå dig et par muligheder, som du kan tænke over.
1. Enten kan du vælge ikke at sige det til dine forældre og i stedet høre musik i høretelefoner eller sove med ørepropper. Med den løsning er der en risiko for, at du stadig vil være nervøs for at komme til at høre dem.
2. Eller du kan tage mod til dig og sige det til dem. Hvis du siger det til dem, så kan I sammen finde en endnu bedre løsning. Måske er det muligt, at få værelser længere væk fra hinanden, sørge for at lukke dørene, eller at de simpelthen dæmper sig lidt, når de har sex.
Hvad tror du dine forældre ville sige, hvis du sagde det til dem? Hvad er du bekymret for, at der vil ske?
Hvis du vælger at sige det, så kan du starte med at fortælle, hvor nervøs du er. Du kan fx sige “Jeg er rigtig nervøs for at skulle fortælle jer noget. Så jeg vil gerne have, at I prøver at lytte, og at I forstår, at det er rigtig svært for mig at sige det.”
Du kan også prøve at skrive det. Du kan enten vise dem det brev, som du har skrevet til BørneTelefonen eller du kan skrive et nyt. Måske kan du bruge denne side Guide: skriv det til nogen.
Det kan også være, at du gerne vil øve dig på at sige det til nogen. Du har allerede øvet dig ved at skrive det til os, og det er en rigtig god start. Hvis du gerne vil øve dig mere, så er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111.
Der sidder altid søde voksne klar, og du kan sagtens sige det til dem. Hos BørneTelefonen er du anonym, så ingen får at vide at du har ringet. Når du har øvet dig på at sige det til en fra BørneTelefonen, så føles det måske lidt mindre slemt at skulle sige det til dine forældre.
Jeg håber, at du finder en vej til at få mere ro, når du skal sove.
Kærlig hilsen BørneTelefonen