Brev
Jeg har noget med en, men vil gerne noget med en anden
Hej jeg er pige på 14 og har et problem
Her på det sidste har jeg været meget sammen med min flirt, han er bare lidt gernert og tør ikke så meget (hvilket jeg gerne vil).
Jeg har en ex som flere gange har spurgt om jeg vil noget med ham. Og jeg har virkelig tænkt over det mange gange, for jeg er 100% klar til at lave noget med noget (det skal lige siges at jeg snavede tit med min ex, og vi skrev også frækt) men nu hvor jeg jo har noget med en anden kan jeg jo ikke være bekendt at lave ting med en anden.
Mit problem er bare at skal jeg gå bag ryggen på min flirt og have sex med min ex eller skal jeg bare vente på at min flirt føler sig klar
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14,
Tak for dit brev. Det er rigtig god stil, at du tænker over dine handlinger og ikke bare kaster dig ud i noget, uden først at tænke dig om. Thumbs up for det! Det skal du bare blive ved med.
Først og fremmest, vil jeg fortælle dig lidt om sex, og bagefter vil jeg beskrive nogle af mine tanker om selve din situation med dine to bejlere. 😉
Jeg går ud fra, du ikke har haft sex endnu, når du skriver, at du har snavet og skrevet frækt med din ex, men ikke nævner noget om, at I allerede har haft sex?
Sex er noget andet end at snave og skrive frækt. Og det er vigtigt, at du føler dig klar til at være sammen med den, du vælger at være sammen med. Første gang man har sex, er det noget helt nyt, man aldrig har prøvet før. Og det skal meget gerne blive en god oplevelse for jer begge.
Udover at føle dig klar, er det derfor også vigtigt, at du føler dig tryg ved ham, du vælger at være sammen med.
Nogle gange kan man godt gå i gang med at have sex, og tro at man har lyst til det. Men lige pludselig kan man få en følelse af, at man ikke helt har lyst alligevel. Derfor er det vigtigt, at du stoler på, at ham du vælger at være sammen med, vil lytte til dig, hvis du siger stop. Hvis du fx fortryder, imens I er i gang. Og det er også vigtigt, at du stopper, hvis ham, du er sammen med, siger stop.
Husk at man aldrig har lovet noget. Selvom man har lagt op til hinanden, er det altid i orden at fortryde.
Det er vigtigt, at det bliver en god oplevelse for jer begge og for dig. Det kan derfor være en god ide at læse lidt om sex, inden du kaster dig ud i det – jeg kan anbefale dig at tage et kig på vores hjemmeside https://bornetelefonen.dk/sex-og-seksualitet/Her vil du finde gode råd samt information om, hvad der rent faktisk sker i kroppen når man har sex, samt hvilke tanker man kan gøre sig.
Til dit dilemma, tænker jeg følgende: Hvem af de to fyre kan du bedst lide? Og er du sikker på, at det skal være en af dem, du har sex med første gang? Nogle gange kan det godt betale sig, at vente på at møde én, hvor du slet ikke er i tvivl om, at det lige præcis skal være ham.
Jeg kan godt blive lidt i tvivl om hvorvidt, du faktisk er rigtig vild med nogle af de to, når det ikke er så vigtigt for dig, hvem af dem, det er du skal have sex med. Man kan godt have sex uden at være helt vild med en fyr. Men måske er det vigtigt for dig, at du ikke kun har lyst til sex. Men også lyst til lige præcis “ham”?
Hvis du beslutter dig for at vente på ham, du beskriver som din flirt, synes jeg, du skal sige til din ex at du ikke er interesseret i at være i kontakt med ham længere, på den måde, og foreslå ham, at I blot er venner i stedet.
Jeg vil foreslå dig, at du bagefter taler med din flirt om dine tanker. Måske han også har lyst til at komme tættere på dig, men ikke helt ved, hvordan han skal gøre det?? Hvis du ved du godt kan lide at snave, kan du foreslå ham, om han ikke vil prøve det til at starte med?
Hvis du beslutter dig for at se din ex igen, synes jeg helt bestemt, at du skal fortælle din flirt, at du ikke længere synes, I skal ses. Du behøver ikke fortælle om din ex, du kan blot fortælle at du desværre ikke længere har de samme følelser og derfor er nødt til at slutte jeres flirt. Det er aldrig god stil at spille på to heste – for din flirt kan jo blive rigtig såret, hvis han stoler på dig.
Det var godt du skrev herind, og jeg håber, du kan bruge mit svar til at komme nærmere din egen beslutning om hvad du har lyst til – samt hvad du er klar til. Hvis du har brug for at vende dine tanker yderligere, er du mere end velkommen til at ringe ind til os på BørneTelefonen nr. 116111.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen.