Jeg har ingen seksuelle tanker….

Hej BB, jeg er en dreng på 17 år, og har aldrig haft nogle seksuelle tanker, eller handlinger. Efter jeg er 17, mener mine venner at det er mærkeligt, at jeg aldrig har været tiltrukket af en pige eller dreng. Jeg har aldrig prøvet at onananere, og jeg har heller aldrig krammet en pige (jo min mor og søster, men ikke andre). Mine venner ser tit porno, men det har jeg heller aldrig haft interresse for at prøve at se. Mine venner/klassekammerater mener at jeg burde prøve det, og at der vil åbne en ny verden op for mig. Så jeg er overhovdet ikke sikker på om jeg er til drenge eller piger… eller noget i det hele taget. Jeg går i gym nu, og mange af mine venner har allerede haft sex, og de siger at de har onaneret siden de var 11. Hvad skal jeg gøre!? Hilsen Z.

Dreng, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej Z,

Jeg kan godt forstå, at du ikke helt ved, hvad du skal gøre. Sex kan nemlig godt være noget, der fylder rigtig meget for nogle – især i teenagealderen og ungdommen, fordi det tit er dér mange begynder at interessere sig for det.

Som du måske allerede ved og har tænkt over, er det meget forskelligt, hvad man interesserer sig for – og hvornår man begynder at gøre det. Nogle begynder at interessere sig for det, så snart de træder ind i puberteten, og andre begynder først at interessere sig for det meget senere. Der er ikke noget galt i nogle af delene.

Der er også nogle, der bare ikke rigtig interesserer sig for sex – og som nogle gange kalder sig “aseksuelle”. Det er slet ikke sikkert, at du er dét – eller at du synes, det er noget, du kan genkende. Og hvis du kan genkende det, er det ikke sikkert, at du fortsætter med at have det sådan. Men hvis du gerne vil læse lidt om det, kan du f.eks. gøre det på Sexliniens hjemmeside lige her.

Det kan være rigtig svært at mærke og finde ud af, hvad man egentlig er til – og hvad man har lyst til. Selvom det kan være virkelig svært, er det bedste, man kan gøre, at have tålmodighed med sig selv.

Tit kan man have det sådan, at hvis man føler sig lidt presset til noget eller hvis man føler, at der er noget man “burde” gøre, så har man overhovedet ikke lyst. Hvis du kan få lagt det dér med sex og seksualitet lidt på hylden for en tid, kan det være, at du på et tidspunkt begynder at interessere dig for noget bestemt – eller måske kan du bare mærke, at det faktisk slet ikke er noget, du interesserer dig for. Og det er helt OK.

Måske har du en fritidsinteresse, du kan fokusere lidt ekstra på det næste stykke tid? Hvis man lægger ekstra energi i f.eks. en hobby i en periode, kan det være lidt lettere at slippe tankerne om den situation, man alligevel ikke kan løse her og nu. På et tidspunkt kommer “svaret”/lysten/interessen måske helt af sig selv.

Du er altid velkommen til at SMS’e eller ringe herind til BørneTelefonen på nummer 116 111 eller logge på chatten, hvis du har andre spørgsmål eller brug for at snakke mere om det. Sexlinien har også en anonym rådgivning, man kan kontakte, hvis man har spørgsmål, hvis du har lyst til at spørge dem om noget.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?