Brev
Jeg er forelsket i min veninde
Hej bb
Min bedste veninde “Gerda” og jeg har været veninder i ca. 10 år. Vi har begge haft drenge kærester men nu har jeg fundet ud af at jeg er til piger og at jeg er forelsket i min veninde. Ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg vil ikke ødelægge vores forhold..
Mvh en pige der er i tvivl.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Tak for dit brev! Du er ikke alene om din oplevelse. Der er mange, der oplever, at de pludselig bliver forelsket i deres ven eller veninde. Men jeg kan godt forstå, du er i tvivl om, hvad du skal gøre. For det er en helt ny situation – og som du skriver, kan jeg godt forstå, du ikke har lyst til at ødelægge jeres venskab.
Ens seksualitet kan ændre sig meget – ikke kun i teenageårene, men gennem hele livet. Det er ikke alles seksualitet, der ændrer sig, men det er i hvert fald helt naturligt, hvis den gør. På den måde er der ikke noget underligt i, at du før har været sammen med drenge, men nu har fundet ud af, at du er til piger. Men det virker heller ikke som om, at det er noget, du går og bekymrer dig om eller tænker meget over. Jeg ville bare lige sige det, så det i hvert fald er slået helt fast.
Hvis du har fundet ud af, at du er til piger, kan jeg forestille mig, at det er helt vildt svært ikke at dele det med din veninde? På et eller andet tidspunkt bliver det måske svært at undgå – hvis I f.eks. taler om flirts og kærester.
Derfor tænker jeg på, om du har lyst til at starte med at fortælle din veninde, at du har fundet ud af, du er til piger? Måske kunne du spørge din veninde, om hun egentlig nogensinde har tænke på at være sammen med en pige eller om hun bare føler sig helt sikker på, at hun er til drenge? På den måde vil din venindes svar måske afsløre, om hun har haft nogle af de samme tanker som dig – eller om hun overhovedet kunne være åben overfor det.
Hvis din veninde er helt sikker på, at hun ikke er til piger, kan det være, at den forelskelse, du mærker nu, forsvinder lidt – måske kan hun endda støtte dig i at prøve at være sammen med en anden pige? Det kan også være, at du har brug for lidt plads, så I f.eks. snakker lidt mindre sammen i et stykke tid? En lille pause kan nogle gange være med til at, at man får et andet syn på sine egne tanker og følelser – nogle gange ser man tingene lidt klarere. Måske finder du ud af, at du ikke på dén måde er forelsket i din veninde. Nogle gange kan man føle sig forelsket, fordi man bliver tiltrukket af den måde, en anden behandler én på. Man kan også være enormt fascineret af en person – på en måde, der føles som en forelskelse. Man kan opleve sådan en slags ‘veninde-forelskelse’.
Det kan også være, at du finder ud af, at du er forelsket i din veninde, og at det i længden bliver for svært for dig at være sammen med hende uden at sige det – og uden at kunne være sammen med hende. Men til at begynde med kunne du fortælle hende, at du er til piger og spørge, om hun nogensinde har overvejet, om hun kunne være det, og hvis svaret er ‘nej’ kan det være, at en lille pause, hvor I måske ikke snakker så meget sammen, som I plejer, kan hjælpe dig med at se tingene fra et lidt andet perspektiv.
Hvis du har brug for at snakke mere om det, er du meget velkommen til at SMS’e eller ringe til os på BørneTelefonen på nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten.
Det kan være ret store tanker og følelser at gå med alene, så det er en god idé at dele dem med nogen – det kan man også nogle gange blive lidt klogere på sig selv af.
De bedste hilsner
BørneTelefonen