Brev
Hvornår er man ikke jomfru mere, hvis man er lesbisk?
Hej.
Jeg er en pige på 15 år. Jeg er lesbisk.
Jeg har tit tænkt på, hvornår er man ikke jomfru mere, når man har sammenlege med en pige?
I get it. Alle ved det, når man har været sammen med en dreng og man har haft sammenlege, men hvad så med en piger?
Hvornår har man mistet sin mødom, når man er lesbisk??
Mister man den, eller hvad gør man?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Tak for dit brev, hvor du stiller et rigtig godt spørgsmål. Jeg kan godt forstå, hvis du sidder og er lidt forvirret. Jeg oplever, at der på de forskellige hjemmesider står der meget om piger og drenge som har sex, men overraskende lidt om homoseksuelle. Er det mon noget, som du kan genkende?
Når man siger, at man “mister” sin mødom, sker der det, at der kommer en lille revne på den slimhinde som sidder inde i skeden. Denne revne kan komme på  forskellige måder. For eksempel ved penetrering, hvor drengen har sin penis oppe i pigens skede, eller hvor man bruger sine fingre.
Hos nogle kan det bløde og gøre lidt ondt, hvor andre slet ikke mærker noget til det. At man bløder er ikke mere rigtigt, end dem som ikke bløder og ikke kan mærke noget. Hvis du har lyst til at se en lille video, hvor det bliver forklaret, kan du se Sex og Samfunds video om mødommen her.
Opstår der andre spørgsmål om kroppen, kan du altid få svar fra “PrivatSnak“. De rådgiver børn og unge fra 10-15 år, om forskellige ting såsom, kroppen, følelser, seksualitet og sex.
Hvis du får har nogle spørgsmål om at være lesbisk, så er der også “LGBT-ungdom“. Jeg ved ikke om du allerede LGBT-ungdom, men det er en forening for dem, der bryder med normer for køn og/eller seksuel orientering. De har forskellige tilbud til unge, som har lyst til at møde andre lgbtq+ unge. Hvis du får lyst til at læse lidt om deres tilbud, kan du gøre det her.
Jeg håber, at jeg har svaret på, som du har haft brug for. Hvis du på et tidspunkt får brug for at snakke med en voksen fra BørneTelefonen, er du altid velkommen til at ringe på 116111
De bedste hilsner
BørneTelefonen