Brev
Hvem skal jeg snakke med
Hej er en pige på 14 og er den ældste pige i min klasse (er et år ældre) så følger godt det kan være svært at snakke om sex og sådan noget med mine venner da jeg er lidt mere fremme i skoen kan heller ikke snakke med min mor eller far så jeg ved virkelig ikke hvem jeg kan snakke med om sådan nogen ting og jeg kan også nogen gange syntes det er lidt nederen at være den ældste fordi jeg godt må drikke men der er ikke nogen af mine venner der må
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at snakke om sex med både dine forældre og dine lidt yngre venner.
Heldigvis kan du altid skrive eller ringe til BørneTelefonen, vi står altid klar til en god snak om både sex, prævention, seksualitet, seksuel orientering, og meget mere.
Du kan også finde rigtig meget information på sexlinjens hjemmeside: https://www.sexlinien.dk/
Du skriver ikke i dit brev hvad det er du gerne vil snakke om omkring sex, så jeg foreslår at du kigger lidt på hjemmesiden, der er også mulighed for både at ringe, og skrive til dem.
Jeg tænker på om du mon har en ældre søster, eller en moster måske, som du ville kunne snakke med om sex? Måske i er begyndt at få seksualundervisning i skolen, så du har en lærer du kan spørger?
Jeg kan godt se at det kan være lidt surt at være den ældste, når dine venner ikke må drikke endnu. Men jeg tænker faktisk at der er masser af tid til at prøve de ting af, så måske det er okay at vente lidt endnu. I kan jo sagtens have det sjovt sammen nu, uden at drikke.
Jeg kan godt forstå du er lidt utålmodig, men jeg vil alligevel sige til dig, at det nok skal komme.
Nyd denne tid i har sammen, inden i tager hul på jeres ungdomsliv.
Kærlig hilsen BørneTelefonen