Brev
HPV sygdom
Jeg har en kæreste dom også er 13 år.
Vi føler os begge klar til sex og stoler 100 procent på hindanden, og han har givet mig finger mange gange før. Vi har været sammen to måneder.
Da jeg var tolv år gammel blev jeg vaccineret for HPV, og jeg har fået begge stik.
Min kæreste har lige fået sit første HPV stik og han skal have et til om 5-13 måneder.
Hans læge sagde at han kunne få kræft hvis han var seksuelt aktiv før han fik begge stik.
Men vi er begge jomfru så det giver da ikke mening?
Og hvis begge er jomfru kan man så smitte hindanden med sexsygdomme?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Hvor er det godt, at du skriver til os. Jeg kan se, at du og din kæreste føler jer klar til at have sex for første gang, men er lidt i tvivl om HPV-vaccinens betydning. Jeg vil forsøge at svare på dine spørgsmål, så godt jeg kan.
Hvis I begge er jomfruer, så er sandsynligheden for, at en af jer er smittet med en HPV-infektion meget lille. Men infektionen kan også overføres fra hænder til kønsorganer og fra hud-mod-hud. Derfor er der altså en risiko for, at I alligevel godt kan være smittet med en HPV-infektion.
Jeg vil dog skynde mig at sige, at selvom man er smittet med en HPV-infektion, så er det ikke ensbetydende med, at man får kræft. I langt de fleste tilfælde med en HPV-infektion vil kroppen selv bekæmpe infektionen. Du kan læse mere om HPV på sundhed.dk her.
Alligevel vil jeg råde jer til at spørge din kærestes læge, hvad han/hun egentlig mente med den udtalelse. Måske kan I skrive eller ringe til ham/hende og sige, at I gerne vil have sex, men er blevet i tvivl om, hvad han/hun mente med, at din kæreste kunne få kræft, hvis han var seksuelt aktiv før han fik andet stik.
Lægen må kunne rådgive jer bedre end det han/hun har gjort indtil videre. Er det måske en mulighed for jer?
Du spørger om to jomfruer kan smitte hinanden med sexsygdomme. Det er ikke så tit, at man har en sexsygdom, når man er jomfru, men nogle sexsygdomme kan også smitte gennem eksempelvis kys. Derfor kan det altså godt ske. Den bedste måde at beskytte sig mod sexsygdomme (og uønsket graviditet) er et kondom.
Du kan læse meget mere om sex, sexsygdomme, beskyttelse og den første gang på vores temaside om sex og seksualitet.
Den finder du her.
Du har stillet nogle virkelig gode og relevante spørgsmål. Jeg tænker, at du skal sørge for at få endeligt svar på dine spørgsmål hos din egen eller din kærestes læge. På den måde kan I have en tryg og rigtig rar første gang.
Jeg håber, at du kan bruge mine råd til noget. Ellers er du altid velkommen til at skrive igen eller ringe til os på 116111.
De bedste ønsker
BørneTelefonen