Homoseksuel

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på snart 11 år

Når noget er rigtig svært at få talt om med sine forældre, så kan det være en god idé at skrive det til dem i et brev – på samme måde, som du har skrevet herind.
På den måde har du tid til at tænke over, hvad du vil skrive. Du kan stille og roligt få det sagt.

Du kunne fx starte med at skrive: “Kære mor og far. Der er noget, jeg har brug for at få talt om, men jeg tør ikke rigtig sige det til jer. Derfor skriver jeg i stedet for…”
Og så skriver du, hvordan du har det, hvor længe du har følt, som du gør og så videre. Hvad tænker du om den idé?

Ofte ved forældrene godt, hvis deres barn er homoseksuel, så måske har dine forældre allerede fornemmet det.

Jeg synes også, at det er en god idé at få fortalt din klasselærer, at du bliver drillet, for det er bare ikke i orden. Og det er noget, din klasselærer skal hjælpe med at stoppe. Mobning må nemlig ikke foregå, uden at skolen gør noget for at stoppe det. Sådan er reglerne i Danmark.
Måske ville det være en god idé, hvis du starter med at fortælle dine forældre, at du bliver drillet. Så kan de hjælpe dig med at få talt med klasselæreren.

Tror du, at ham du er forelsket i, har det ligesom dig?
Det er måske ikke helt nemt at fornemme, men mon ikke du bare skal vise ham, at du gerne vil være sammen med ham? Måske kunne du foreslå, at I laver noget sammen, så I kommer tættere på hinanden og lærer hinanden bedre at kende. Så vil det nok blive nemmere at fornemme, om han føler det samme, inden du tænker på at sige til ham, hvordan du har det.

Hvis du har brug for at tale med en voksen om dine tanker og følelser, er du meget velkommen til at ringe BørneTelefonen på 116 111. Det er gratis, og du er anonym. Du kan også kontakte os på SMS og chat.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?