Brev
Har jeg klamydia?
Hej!
Jeg er i dilemma med at jeg er usikker på om jeg har klamydia. Det skal lige siges, at jeg kun har været sammen med en førhen, hvor jeg ikke har hørt noget efterfølgende med sexsygdomme.
Jeg har flere gange oplevet at det gør ondt når tisser, dog ikke som beskrevet med at “tisse glaskår”. Samt er det oftest kun om morgen jeg ligger mærke til det. Det føltes som om det kun sker (smerten) hvis jeg tænker over det. I andre ord, har jeg kun ondt når jeg tisser 3/10 gange, sådan føltes det hvertfald. Dette har foregået i et par måneder.
I så fald at jeg skal testes, hvad gør jeg så? Skal jeg ringe til min egen læge på sygesikringskortet, eller hvad skal jeg gøre for at blive testet.
Dreng, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 18 år
Tak for dit brev. Jeg kan høre, at du er lidt i tvivl, om du mon har klamydia. Det kan jeg virkelig godt forstå ikke er rart at gå rundt og være usikker på.
Du beskriver, at det kan gøre ondt, når du tisser. Det kan måske godt være et symptom på klamydia. Symptomerne på klamydia kan fx være udflåd fra urinrøret og sviende smerter når man tisser, så det føles som “at tisse glasskår”, når man går på toilettet – det gælder både for mænd og kvinder.
Du kan også opleve andre symptomer såsom udslæt, svie eller andet på fx pik eller endetarmsåbning. Hvis du mærker symptomer, viser de sig som regel mellem 1-3 uger efter smitten.
Ikke alle får symptomer. Det er kun halvdelen af dem, der er smittet med klamydia, der får symptomer. Den anden halvdel kan ikke mærke, at de er smittet. Mon det også er derfor, du er i tvivl? Måske ved personen som du var sammen med heller ikke, at han eller hun måske har klamydia.
Du spørger helt konkret, hvad du skal gøre for at få det testet. Som du selv nævner, kan det være en rigtig god idé at kontakte sin læge, hvis man oplever ubehag og symptomer på klamydia. Det kan din læge nemlig hjælpe dig med at få testet. På dit sygesikringskort kan du se, hvilket sundhedscenter/klinik, du er tilknyttet. Du kan også kontakte en sexsygdomsklinik, hvis du hellere vil det. Jeg kan give dig en liste over klinikker her: Sexsygdomsklinik.
Jeg tænker også på om, du mon kender til Sexlinien? De tilbyder rådgivning til unge mellem 15-25 år om seksuelle spørgsmål og problemer, prævention, sexsygdomme m.m. De er derfor rigtig gode at snakke med om netop de spørgsmål og tvivl, du kan have omkring klamydia. Måske har du også lyst til at søge mere viden om klamydia hos dem?
Jeg håber meget at mit svar kunne hjælpe dig. Ellers er du meget velkommen til at ringe eller skrive ind igen på 116111. Så ser vi på, hvordan vi ellers kan hjælpe dig.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen