Handjob

Jeg er en pige på 17 år.

Jeg har en kæreste som jeg elsker. Vi har sex, men han siger at vi ikke skal have sex igen, før jeg føler mig klar til at give ham et handjob.

Jeg vil gerne have sex med ham, men jeg vil slet ikke give ham et handjob.

Bør vi så overhoved have sex? Og er det urimeligt overfor ham?

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 17 år.

Tak for dit brev – jeg er glad for du skriver herind, om den situation du står i lige nu sammen med din kæreste.

Du skriver at du ikke har lyst til at give din kæreste et handjob, selvom han gerne vil have det. Jeg vil gerne starte med at understrege, at det IKKE er urimeligt over for ham, at du ikke har lyst til det.

Det er vigtigt, at intimitet og sex er rart og noget man selv har lyst til. Ellers skal man ikke gøre det. Sex er noget der foregår mellem to mennesker som godt kan lide hinanden og der findes ikke nogen opskrift på, hvad man skal og ikke skal gøre sammen når man har en seksuel relation.

Det er fuldstændig op til jer to at finde ud af, hvad i har lyst til at gøre med hinanden – man kan sagtens have sex med hinanden uden at det behøver at involvere fx. et handjob. Det er helt op til dig om det er noget du har lyst til eller ej.

Jeg bliver nysgerrig på om i har snakket om, hvordan det mon kan være, at din kæreste ikke vil have sex før du har givet ham et handjob? Og snakket om hvorfor du ikke har lyst til at give ham et?

Hvis din manglende lyst til at give ham et handjob handler om, at du ikke føler dig tryg ved det eller ikke ved hvordan man gør, kunne i måske sammen finde ud af, hvordan du kunne få det anderledes? Det kunne fx. være ved at din kæreste viste eller fortalte dig, hvordan han godt kan lide at få det gjort.

Hvis din manglende lyst omvendt handler om, at du bare ikke bryder dig om det så er det vigtigt, at du siger fra over for din kæreste – og det er vigtigt at han respekterer det.

Når man er kærester med nogen, er det vigtigt at gøre op med sig selv, hvad der er vigtigt i et forhold, og hvornår forholdet ikke er godt og trygt. Man skal ikke føle sig presset, truet eller tvunget til at gøre noget man ikke har lyst til. Det er meget vigtigt at være tro mod sig selv og sine egne grænser.

Hvis du har lyst til det kan du læse mere om seksualitet, grænser og meget andet hos sexlinien.dk

Her til sidst vil jeg sige, at jeg synes det er godt, at du mærker efter dine egne grænser og ikke gør ting, du ikke har lyst til. Det er en god styrke at have, også selvom det kan være svært og man kan føle sig presset! Jeg håber, du kan bruge svaret, og du skal vide, at du altid skal være velkommen til at kontakte os igen.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?