Brev
Forelskelse
Hej mennesker.
Jeg ville egenligt bare sådan spørge hvornår i synes at man kan blive forelsket. Altså frk. Når man er hvad 10 år så er man nok ikke sådan forelsket så synes man nok bare at en anden er sød men ja. Og så ville jeg også lige spørge om hvordan man sådan er helt sikker på om man er forelsket❤️🤷🏼‍♂️
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 13 år.
Tak for dit brev – det er et rigtig godt spørgsmål du stiller!
Det er meget forskelligt, hvordan og hvornår forelskelse opstår, der er ikke nogen fast alder for det, da vi mennesker alle er forskellige og udvikler os forskelligt.
Jeg tror at det er meget forskelligt i hvilken alder man begynder at blive forelsket. Ligesom man nok er forelsket på forskellig måde når man er 10 år, eller når man er 15, som du jo selv skriver…
Det er faktisk lidt svært at forklare sådan helt nøjagtigt om forelskelse og kærlighed. Der er ikke nogen opskrift på forelskelse, det er ikke noget som du skal lære, eller en følelse du kan tvinge frem. Nogen har nemt ved at blive forelskede, andre har ikke – det er forskelligt fra person til person.
Men du kan være sikker på, at det kommer helt af sig selv en dag. Lige pludselig så får du den der varme og dejlige fornemmelse indeni, og så er du ikke i tvivl. Så er du blevet forelsket. Eller også kommer den langsomt snigende – for det er også en mulighed.
Forelskelse kan vise sig på mange måder. Nogle gange kan man være forelsket i nogen, som aldrig vil kunne gengælde ens følelser, fx en skuespiller, en popstjerne, en skolelærer eller en anden person, som er helt uopnåelig. Man kan også være ulykkeligt forelsket i en der ikke gengælder ens følelser, og det kan være vildt hårdt, men heldigvis føles det helt fantastisk, når man er forelsket og den anden også er forelsket i en!
Der er som sagt ikke én bestemt følelse eller tanke, der kan gøre en sikker på, at man nu er blevet forelsket. Men flere af de andre, der har skrevet ind om forelskelse, har nævnt små tegn som f.eks.
• at man ikke kan lade være med at kigge efter personen hele tiden
• at man godt kan få lidt varme i kroppen, hvis der opstår øjenkontakt
• det kan være svært at koncentrere sig om fx en opgave, hvis personen er i lokalet
• at man ændrer lidt på sine egne vaner for “den andens skyld” – måske man også pludselig møder lidt tidligere ind på skolen, fordi med ved at vedkommende altid kommer tidligt, og på den måde måske lige kan få lidt mere tid med ham/hende.
Giver det mening?
Det kan være en god ide at læse bøger eller blogs om, hvordan andre oplever det at være forelsket. Bøger kan du finde masser af på biblioteket, for det er et emne mange er interesserede i. Eller du kan kigge rundt her på BørneTelefonens Brevkasse, hvor der også er andre der har skrevet ind om forelskelse fra mange forskellige vinkler.
Jeg er helt sikker på, at du også bliver forelsket en dag, og får en masse dejlige oplevelser ud af det.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen