Forældre

Hej, jeg har købt et sexlegetøj på nettet og så kom jeg til at skrive mine forældres email og så kom ordre bekræftelsen på deres mail. Min far fandt ud af det og det er fucking pinligt .

15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15-årige

Jeg kan godt følge dig i, at det kan være superpinligt og svært at snakke med sin far om sex og sexlegetøj.

Sex er noget næsten alle mennesker har, så det er almindeligt – samtidig med, at det kan føles meget privat. Rigtig mange begynder at interessere sig for sex i din alder. Sandsynligvis er din egen far altså også startet i samme alder, som du har nu, hvad enten vi snakker om onani, se på sex og porno fra blade (dengang) eller sex med en anden.

Jeg kan virkelig godt sætte mig ind i at det er pinligt, at din far har modtaget mailen om, at du har købt sexlegetøj. Måske kan det hjælpe for dig at tænke på, at det nok også føles pinligt for din far? Det kan være, at han slet ikke har lyst til at tænke på, at du begynder at være seksuelt aktiv. Men selvom I måske begge synes det er pinligt, så er det naturligt og helt i orden, at du bruger sexlegetøj.

Jeg tror du vil opleve, at det ikke bliver ved med at være så pinligt, som det føles lige nu. Det kan måske godt tage lidt tid, men det skal nok gå over.

Måske har du mod til at tale med din far om det, der er sket? Som sagt, synes han nok også, at det er lidt pinligt, og måske kan det lette at sige det højt, og måske kan I endda prøve at grine lidt af det? Det kan nogen gange hjælpe på følelsen af pinlighed, hvis man kan grine af situationen.

Som jeg ser det, er det en helt almindelig fejl, du er kommet til at lave med den e-mailadresse. Derfor vil jeg også foreslå, at du tilgiver dig selv din fejltagelse. At gå og være vred på sig selv eller skamme sig rigtig meget kan være hårdt. Så jeg vil foreslå dig at sige til dig selv, at det er okay, og at det nok skal blive godt igen.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?