Brev
Føler mig misbrugt
Hej.
Jeg er en pige på 14 og for nogle måneder siden havde jeg en kæreste som jeg elskede rigtig højt. Han var et år ældre end mig og mange af hans venner havde fat sex men ikke ham.
Efter at vi havde været kærester i nogle uger, hvor han havde talt en del om sex og om jeg var klar gjorde vi det. Efterfølgene havde vi sex nærmest hver gang vi var sammen, noglegange flere gange på en dag, og det var næsten hver anden dag.
Da jeg så fik mens lagde jeg mærke til at han ikke rigtig skrev til mig og han “kunne ikke være sammen alligevel”. På det tidspunkt tænkte jeg ikke rigtig over det da jeg var så smask forelsket.
Efter vi havde været sammen i lidt over en måned ville jeg instrukserne ham til en af mine bedste veninder. Det gjorde jeg så og vi tog hjem til ham en dag efter skole. Min venide og jeg havde aftalt at vi skulle følges hjem sammen klokken 17:00 (jeg var på cykel og det var hun ikke). Vi havde det rigtig hyggeligt sammen.
Da klokken så blev 17:00 sagde jeg til hende at vi skulle hjem men hun svarede at jeg bare kunne cykle hjem alene da hun ville blive hentet af sin mor om 10 minutter. Jeg tænkte ikke rigtig mere over det så jeg cyklede hjem.
Da jeg var kommet hjem ca. 20 minutter senere gik jeg ind på snap kortet (et kort på snapchat hvor man kan se hvor hinanden er) og kunne se at min veninde stadig var i min kærestes hus. Jeg vidste godt at min veninde var meget flirtende og meget drengeglad men jeg stolede self på at hun ikke ville noget med ham….Det var så en fejl fra min side.
Næste dag undgik min veninde mig og jeg tog efgter skole hjem til min kæreste. Jeg prøvede at spørge ind tik hvorfor min veninde var så lang tid hjemme hos ham men han talte bare udenom og det endte med at vi havde sex…
Næste dag havde min veninde sugemærker på hendes hals og hun undgik mig stadig. Min kæreste ville have at jeg skulle komme hjem til han igen idag og at det var vigtigt. Jeg gjorde som han sagde og tog hjem til han hvor han fortalte min at han den første aften med min veninde havde kysset med hende og givet hende finger og at hun havde givet han et bj. Derefter fortalte mig at hun havde været ovre aften forinden efter jeg var gået og at de havde haft sex.
Min verden brød self sammen og jeg græd og græd. Han slog op med mig og kom sammen med min veninde dagen efter.
Jeg ved at det var en lidt lang historie med pointen er bare at når jeg ser tilbage virker det meget som om at han kun ville have mig for sex at ligeså snart der kom en anden ind i billedet der havde erfaring og ville noget frækt så var jeg fortid.
Idag føler jeg mig misbrugt selvom jeg godt ville det i det øjeblik og jeg fortryder rigtig meget at det var ham der tog min mødom. Jeg føler at jeg var blind og ikke så at han bare ville havde sex fordi jeg var så smask forelsket. Folk går stadig rundt og kalder min “billig” og “ludder” bag min ryg og det påvirker mig rigtig meget selvom det er så lang tid siden. Andre drenge er også begyndt at lave fake profiler og spørge om nudes fordi de har hørt at jeg er så billig.
Nogle gode råd plzz?
Hilsen den forivrede pige.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Jeg kan godt forstå, hvis du føler dig rigtig svigtet og dårligt behandlet af din ekskæreste – og veninde. Jeg kan også godt forstå, hvis du føler, at han har misbrugt din tillid – og måske føler du dig også rigtig udnyttet?
Det kan simpelthen gøre så ondt, når én, man elsker, ikke behandler én godt. Jeg kan godt forstå, hvis du allerede undrede dig, da din kæreste pludselig trak sig i den periode, du havde menstruation. Selvom sex kan være en rigtig rar ting at dele med sin kæreste, skulle der også gerne være meget andet, der gør, at man har lyst til at være sammen. Og det skal altid være i orden ikke at have lyst til sex.
Til gengæld er det ikke i orden, at din ekskæreste trak sig, da du havde menstruation, og at han var sammen med din veninde bag din ryg. Det er heller ikke i orden, at din veninde gik bag din ryg på den måde.
Jeg kan godt forstå, hvis du har været rigtig ked af det – og måske også såret og vred? Jeg forstår også godt, hvorfor du føler, at du fortryder, at din ekskæreste var den første, du gik i seng med. Men du kunne ikke vide, hvad han ville gøre mod dig.
Selvom det kan være rigtig svært at tænke på, var du måske rigtig glad for din ekskæreste, dengang I havde sex? Så oplevelsen startede måske med at være god? Så tænker jeg, at det ikke v er ikke mærkeligt eller dumt, at du havde sex med ham. Men når man så bliver såret, kan man godt have det sådan, at man har lyst til at trække det hele tilbage. For så ville man måske hellere dele den oplevelse med en anden. Man kan også have det sådan, at ekskæresten slet ikke fortjener den oplevelse med én. Måske kan du genkende noget af det?
Der er mange på den alder, du har nu, der tænker, at “den første gang” nok er noget helt særligt. Men faktisk kan det være noget helt særligt, hver gang man er sammen med en ny for første gang. Og for mange er det slet ikke de dér “første gange”, der betyder noget. De fleste har det nemlig sådan, at sex kun bliver bedre, jo flere gange man har det. Især hvis man har det med den samme person i længere tid. For så lærer man hinanden at kende, og man kan måske slappe mere af. Man begynder også at finde ud af, hvad den anden godt kan lide – og hvad man selv godt kan lide.
Derfor er der f.eks. mange voksne, der vil sige, at deres “første gang” ikke længere rigtig betyder så meget. Dét, der så betyder noget, er de gange, hvor de har været sammen med én, de virkelig har følt sig godt tilpas og trygge med.
Det dér med “at miste sin mødom” er faktisk ikke noget, der kun sker, når man har sex første gang. Dét, man kalder “mødommen”, kan sagtens briste af sig selv, men den kan også blive siddende hele livet. Så i mange tilfælde er det slet ikke noget, der “brister”, når man har sex første gang. Det gør iøvrigt slet ikke ondt, hvis den brister, da det ikke er en hinde, men små slimhindefolder, som sidder ude i skedevæggen, som en krans. De fleste mærker det aldrig. Hvis du vil læse lidt mere om det, har Sexlinjen skrevet om det lige her.
Måske hjælper det dig lidt at tænke på, at det altså ikke nødvendigvis er sådan, at du “mistede” noget, da du var sammen med din ekskæreste. Og måske er det også lidt rart at vide, at mange voksne faktisk slet ikke tænker over deres første gang. Så der er stor chance for, at du senere vil være sammen med en, hvor oplevelsen bliver meget bedre og meget mere betydningsfuld.
Uanset hvad er det ikke i orden, at folk er begyndt at kalde dig “luder” og “billig”. Hvis det foregår på din skole, har du ret til at få hjælp af dine lærere. Du er nemlig hverken billig eller en luder, og du har slet ikke gjort noget forkert. Det var heller ikke dumt af dig, at du var sammen med din ekskæreste, for du elskede ham jo. Og du vidste jo intet om, hvad han kunne finde på.
Jeg synes, det er rigtig vigtigt, at du får snakket med nogen, så du ikke går helt alene rundt med alle de tanker og følelser, du har lige nu – og så nogen kan hjælpe dig med at stoppe de folk, der kalder dig forskellige ting.
Hvis man ikke er vant til at tale om sex med sine forældre, kan det godt føles som et svært emne at tage op. Hvis du tænker, at det vil være rigtig svært at tale med dine forældre om det, kan det måske hjælpe at trække den ene af dine forældre til side? Det kan også være, at du har brug for at skrive det hele ned. Og så kan du måske give en af dine forældre et brev i stedet. Uanset om du vil fortælle, at du har haft sex, så kan du også fortælle, hvad det er de drenge skriver til dig. Så dine forældre kan støtte dig i at få dem til at stoppe, uden at de behøver at vide, at du har haft sex med din ekskæreste.
Hvis du synes, at det er helt umuligt at tale med en af dine forældre om det, kan det også være, der er en lærer på din skole, du ville kunne snakke med? Du kan f.eks. spørge en lærer, om han/hun har tid til at snakke med dig et sted, hvor I ikke bliver forstyrret af andre, fordi du har noget, du har brug for at snakke om. Og igen kan du fortælle om beskederne, uden at du skal fortælle om, at du har haft sex. De drenge må ikke chikanere eller mobbe dig på den måde.
Du er også meget velkommen til at SMS’e eller ringe herind til BørneTelefonen på nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten. Vi vil meget gerne snakke med dig om det hele – og vi vil også meget gerne hjælpe dig med at finde ud af, om du kan tale med en voksen tæt på dig, så du kan få noget god hjælp og støtte.
Du har nemlig slet ikke gjort noget dumt eller forkert, men din ekskæreste og veninde har opført sig rigtig dårligt. Det er slet ikke i orden, at folk er begyndt at kalde dig forskellige ting, og det er der en voksen, der skal hjælpe dig med at stoppe! Det har du nemlig ret til, og dét, der foregår, er ikke OK.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen