Føler mig misbrugt

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,

Jeg kan godt forstå, hvis du føler dig rigtig svigtet og dårligt behandlet af din ekskæreste – og veninde. Jeg kan også godt forstå, hvis du føler, at han har misbrugt din tillid – og måske føler du dig også rigtig udnyttet?

Det kan simpelthen gøre så ondt, når én, man elsker, ikke behandler én godt. Jeg kan godt forstå, hvis du allerede undrede dig, da din kæreste pludselig trak sig i den periode, du havde menstruation. Selvom sex kan være en rigtig rar ting at dele med sin kæreste, skulle der også gerne være meget andet, der gør, at man har lyst til at være sammen. Og det skal altid være i orden ikke at have lyst til sex.

Til gengæld er det ikke i orden, at din ekskæreste trak sig, da du havde menstruation, og at han var sammen med din veninde bag din ryg. Det er heller ikke i orden, at din veninde gik bag din ryg på den måde.

Jeg kan godt forstå, hvis du har været rigtig ked af det – og måske også såret og vred? Jeg forstår også godt, hvorfor du føler, at du fortryder, at din ekskæreste var den første, du gik i seng med. Men du kunne ikke vide, hvad han ville gøre mod dig.

Selvom det kan være rigtig svært at tænke på, var du måske rigtig glad for din ekskæreste, dengang I havde sex? Så oplevelsen startede måske med at være god? Så tænker jeg, at det ikke v er ikke mærkeligt eller dumt, at du havde sex med ham. Men når man så bliver såret, kan man godt have det sådan, at man har lyst til at trække det hele tilbage. For så ville man måske hellere dele den oplevelse med en anden. Man kan også have det sådan, at ekskæresten slet ikke fortjener den oplevelse med én. Måske kan du genkende noget af det?

Der er mange på den alder, du har nu, der tænker, at “den første gang” nok er noget helt særligt. Men faktisk kan det være noget helt særligt, hver gang man er sammen med en ny for første gang. Og for mange er det slet ikke de dér “første gange”, der betyder noget. De fleste har det nemlig sådan, at sex kun bliver bedre, jo flere gange man har det. Især hvis man har det med den samme person i længere tid. For så lærer man hinanden at kende, og man kan måske slappe mere af. Man begynder også at finde ud af, hvad den anden godt kan lide – og hvad man selv godt kan lide.

Derfor er der f.eks. mange voksne, der vil sige, at deres “første gang” ikke længere rigtig betyder så meget. Dét, der så betyder noget, er de gange, hvor de har været sammen med én, de virkelig har følt sig godt tilpas og trygge med.

Det dér med “at miste sin mødom” er faktisk ikke noget, der kun sker, når man har sex første gang. Dét, man kalder “mødommen”, kan sagtens briste af sig selv, men den kan også blive siddende hele livet. Så i mange tilfælde er det slet ikke noget, der “brister”, når man har sex første gang. Det gør iøvrigt slet ikke ondt, hvis den brister, da det ikke er en hinde, men små slimhindefolder, som sidder ude i skedevæggen, som en krans. De fleste mærker det aldrig. Hvis du vil læse lidt mere om det, har Sexlinjen skrevet om det lige her.

Måske hjælper det dig lidt at tænke på, at det altså ikke nødvendigvis er sådan, at du “mistede” noget, da du var sammen med din ekskæreste. Og måske er det også lidt rart at vide, at mange voksne faktisk slet ikke tænker over deres første gang. Så der er stor chance for, at du senere vil være sammen med en, hvor oplevelsen bliver meget bedre og meget mere betydningsfuld.

Uanset hvad er det ikke i orden, at folk er begyndt at kalde dig “luder” og “billig”. Hvis det foregår på din skole, har du ret til at få hjælp af dine lærere. Du er nemlig hverken billig eller en luder, og du har slet ikke gjort noget forkert. Det var heller ikke dumt af dig, at du var sammen med din ekskæreste, for du elskede ham jo. Og du vidste jo intet om, hvad han kunne finde på.

Jeg synes, det er rigtig vigtigt, at du får snakket med nogen, så du ikke går helt alene rundt med alle de tanker og følelser, du har lige nu – og så nogen kan hjælpe dig med at stoppe de folk, der kalder dig forskellige ting.

Hvis man ikke er vant til at tale om sex med sine forældre, kan det godt føles som et svært emne at tage op. Hvis du tænker, at det vil være rigtig svært at tale med dine forældre om det, kan det måske hjælpe at trække den ene af dine forældre til side? Det kan også være, at du har brug for at skrive det hele ned. Og så kan du måske give en af dine forældre et brev i stedet. Uanset om du vil fortælle, at du har haft sex, så kan du også fortælle, hvad det er de drenge skriver til dig. Så dine forældre kan støtte dig i at få dem til at stoppe, uden at de behøver at vide, at du har haft sex med din ekskæreste.

Hvis du synes, at det er helt umuligt at tale med en af dine forældre om det, kan det også være, der er en lærer på din skole, du ville kunne snakke med? Du kan f.eks. spørge en lærer, om han/hun har tid til at snakke med dig et sted, hvor I ikke bliver forstyrret af andre, fordi du har noget, du har brug for at snakke om. Og igen kan du fortælle om beskederne, uden at du skal fortælle om, at du har haft sex. De drenge må ikke chikanere eller mobbe dig på den måde.

Du er også meget velkommen til at SMS’e eller ringe herind til BørneTelefonen på nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten. Vi vil meget gerne snakke med dig om det hele – og vi vil også meget gerne hjælpe dig med at finde ud af, om du kan tale med en voksen tæt på dig, så du kan få noget god hjælp og støtte.

Du har nemlig slet ikke gjort noget dumt eller forkert, men din ekskæreste og veninde har opført sig rigtig dårligt. Det er slet ikke i orden, at folk er begyndt at kalde dig forskellige ting, og det er der en voksen, der skal hjælpe dig med at stoppe! Det har du nemlig ret til, og dét, der foregår, er ikke OK.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?