Brev
Er jeg til drenge eller piger
Hej jeg er en pige på 12 og jeg har en kæreste lige nu men jeg tror ikke at jeg stadigvæk har de samme følelser for ham fordi jeg nu i noget tid har haft et crush på en anden men hun er en pige og jeg har aldrig været forelsket i en pige før men kan godt både være til piger og drenge? Jeg har også prøvet at inogrerre mine følelser for hende men det kan jeg ikke rigtig mere og jeg har på sammemtid ikke lyst til at slå op med min kæreste for jeg viłle ikke ødelægge vores venskab så jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Du er ved at lære din seksualitet at kende. Det er en rigtig god ting. Jeg kan dog sagtens forstå, at det også kan være forvirrende.
På BørneTelefonen taler vi med en del børn og unge, der har tanker om seksualitet. Det er tanker som de fleste oplever gennem puberteten, hvor både krop og sind udvikler sig.
Det er vigtigt for mig at sige, at man ikke behøver vide, hvilken seksualitet man har. Ens seksualitet udvikler sig hele livet og i sidste ende så er kærlighed jo kærlighed. Derfor behøver du ikke at vide, om du er til piger, drenge eller begge dele. Det vil komme helt af sig selv.
Du spørger i dit brev om du er til drenge eller piger. Måske spørger du, fordi du føler, at det er lettere kan tage en beslutning, om du skal være sammen med din kæreste, eller slå op med ham. Derudover kan det føles lettere at blive kærester med pigen, hvis man med sikkerhed ved, hvad ens seksualitet er. Mon du kan følge mig i den tanke?
Mit bedste råd er, at mærke efter hvordan du får det i kroppen når du tænker på dem. Måske er der en af dem, som får dig til at smile, rødme eller giver en kilden i maven. Mærk efter hvordan det føles. Mærk efter hvad du har lyst til. Prøv måske at skubbe alle andres forventninger og tanker lidt væk. Det handler om dig, og det du har lyst til. Kan du mon følge mig i det?
Hvis du kommer frem til, at du hellere vil være sammen med pigen, er det selvfølgelig vigtigt sige det til din kæreste det på en ordentlig måde. Det er vigtigt at han ved, at det ikke har noget med ham af gøre. Det handler om nogle følelser, som du har fået for den her pige, som du ikke længere kan ignorere. Du kan fx sige “jeg er begyndt at få følelser for den her pige og jeg synes ikke at det er fair overfor dig og overfor mig, at vi fortsætter med at være kærester. Jeg håber du forstår, at det ikke handler om dig – der er ikke noget galt med dig”.
Du er også meget velkommen til at ringe eller skrive ind på 116111, hvis du gerne vil snakke det hele igennem, inden du går til din kæreste. Vi vil meget gerne hjælpe dig.
Du kan ringe til det der hedder Privatsnak. De giver rådgivning til børn og unge der er mellem 10-15 år om emner om kroppen, pubertet, følelser, forelskelse, kærester, sex og prævention. Det er helt gratis og anonymt at ringe. Jeg tænker måske også, at de kunne være gode at snakke med.
Jeg håber meget, at mit brev kunne hjælpe. Ellers er du også altid velkommen til at ringe eller skrive ind på 116111. Så ser vi på, hvordan vi ellers kan hjælpe dig.
Kærlige hilsener
BørneTelefonen