Er jeg klar til sex?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år,

Tak for et dejligt brev, der er fuld af kærlighed til din kæreste – og til dig selv. Det er godt at læse, at du passer godt på dig selv og mærker efter, hvad du er klar til.

Det lyder også til, at din kæreste er god til ikke at presse dig, og at han respekterer dig for, at du skal have mere tid. Det varmer mit hjerte, at I er så ærlige over for hinanden.

Det er svært at sige, hvornår du er klar til sex. Men som du sikkert også selv kan mærke, er tryghed, tid og respekt for hinanden vigtigt. Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at det alt sammen er noget, som I har i jeres forhold.

Jeg kan godt forstå, at du er ked af at afvise din kæreste, når han gerne vil have sex. Kunne du fortælle ham, at du ikke er klar endnu, og at det ikke har noget med din kærlighed til ham at gøre, men at det er noget inden i dig, der skal været helt klar. Hvis du tænker, at du er næsten klar, kunne I måske finde en dato, hvor I ved, at der er ro omkring jer, og så bliver det dagen. Jeg tænker, at det er vigtigt, at I fortsætter den gode stil i jeres forhold og sætter ord på jeres tanker, og det der kan være svært.

Måske er du faktisk klar, men det er dine tanker, der kører lidt rundt med dig, fordi de får lov til det – som du selv beskriver så flot. Det er meget naturligt at have det som dig første gang, man skal have sex. Jeg tænker, at når kroppen skal prøve noget nyt, vil den altid være meget spændt, og det vil være svært at slappe helt af den første gang.

Man kan sige, at de første mange gange øver man sig og øver sig i at slappe af. Det er nyt for dig og helt naturligt, at du er usikker. Jeg tror ikke, at den helt fantastiske første gang findes, men at der findes en anden god følelse efter første gang. En følelse, der gør at man føler sig tryg og er nysgerrig på næste gang. Jeg tænker at det er ret vigtigt, at du føler dig klar og ikke bare gør det for hans skyld, det tror jeg ikke ville give ham eller dig en god følelse.

Jeg håber, du kan bruge mit svar. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder rådgiver klar til at snakke med dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?