Brev
Er det her normalt?
Hej jeg er lidt i tvivl!
Jeg prøvede at give mig selv finger i dag, men da jeg var “inde” kunne jeg mærke sådan nogle små “bump” altså det var ikke helt glat. Er det normalt?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Det er helt normalt, at tænke over, om alt er okay. Så det er rigtig godt, at du skriver herind. Det er ikke rart at gå og være nervøs.
Jeg kan fortælle dig, at alle ser forskellige ud og føles forskelligt i skeden. Så at du mærker små “bump”, betyder ikke nødvendigvis, at der er noget galt. Heller ikke selvom du måske hører, at andre ikke mærker det samme hos dem selv.
Hos en voksen kvinde er skeden  8-12 cm dyb.  Skeden har muskler i væggen, kan udvide sig og trække sig sammen. Det gør det muligt for at skeden at være elastisk for at kunne tilpasse sig, fx ved samleje eller fødsel.
Hvis det du mærker er lidt bumlet eller rillet, så kan det være musklerne i skede væggen. De er bløde, lidt rillet og slimhinder hjælper med at holde skeden fugtig. Du kan læse mere om skeden på sexliniens rådgivning her: Kvinders kroppe
Jeg tænker på, om det mon tidligere har følt anderledes, når du har mærket? Hvis det har, kan det være en god idé at få det tjekket hos lægen. Det kan det også være alligevel. Så kan du nemlig være helt sikker på, at det hele er som det skal være. Eller få hjælp fra lægen, hvis der skulle være noget.
Måske kan du få hjælp af din mor, til at ringe til lægen? Hvis du synes det er lidt svært at spørge om, kan det hjælpe at huske på, at din mor nok også har været sådan noget igennem selv.
Selvom jeg ikke kan give dig et præcist svar på, hvad det er, håber jeg, at mit svar kunne give dig lidt ro.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen