Er bange for at fortælle det

Jeg er så mega bange for at mine bedste venner og familie ikke ville tage imod den jeg er, fordi jeg er til begge køn og ved ikke hvordan jeg skal sige til min bedste ven at jeg forelsket i hende.
Har mega meget brug et svar.PL

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 12-årige pige,

Tak, for dit brev. Det rigtig godt, at du har skrevet. Jeg kan godt forstå, at du kan føle dig i tvivl. Og at du måske også er lidt forvirret.

Det kan nemlig være svært at afgøre, hvilket ‘køn man er til’. Der er rigtig mange, der ikke er 100% til det ene eller det andet køn. Det er helt almindeligt, at mennesker kan føle sig tiltrukket af begge køn.

Heldigvis taler rigtig mange nu åbent om det. Alligevel kan jeg godt forstå, at du er bekymret for din familie og venners reaktion.

Dine forældre vil måske synes at du er lidt ung til at have de tanker. Måske vil de egentlig ikke være så overraskede. Det er meget svært at vide, hvordan de vil reagere.

Faktisk kan dine følelser og seksualitet ændre sig mange gange i livet. Og det er vigtigt at huske, at du har ikke ‘meldepligt’. Du skal ikke tale højt om de følelser, der opstår hos dig. Heller ikke til dine forældre, hvis du ikke har lyst til det.

Hvis du alligevel har det bedst med at fortælle dine forældre om dine følelser, så har jeg nogle råd: Du kan starte med at fortælle dem, at du faktisk er lidt bange for, hvordan de vil reagere. Måske kan du starte med bare at tale med din mor. En måde at sige det på kan være at skrive det i et brev eller en SMS. Du kan eksempelvis vise hende det brev, du har skrevet her.

Jeg kan godt forstå, at du også gerne vil tale med din veninde om dine følelser for hende. Måske er det gengældt – måske ikke. Det er svært at vide, hvordan hun vil reagere på at på det.

Jeg kommer også til at tænke på, at det nogle gange kan være svært at mærke forskel på forelskelse og gode venskaber. Og måske særligt svært, hvis du kan blive forelsket i begge køn. Så måske er det meget godt lige at vente lidt og se, om du mon bliver ved med at være forelsket i din veninde.

Jeg synes, at det er rigtig flot, at du har skrevet til os. Og du er altid velkommen til at bruge BørneTelefonen igen.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?