Brev
Er bange for at fortælle det
Jeg er så mega bange for at mine bedste venner og familie ikke ville tage imod den jeg er, fordi jeg er til begge køn og ved ikke hvordan jeg skal sige til min bedste ven at jeg forelsket i hende.
Har mega meget brug et svar.PL
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12-årige pige,
Tak, for dit brev. Det rigtig godt, at du har skrevet. Jeg kan godt forstå, at du kan føle dig i tvivl. Og at du måske også er lidt forvirret.
Det kan nemlig være svært at afgøre, hvilket ‘køn man er til’. Der er rigtig mange, der ikke er 100% til det ene eller det andet køn. Det er helt almindeligt, at mennesker kan føle sig tiltrukket af begge køn.
Heldigvis taler rigtig mange nu åbent om det. Alligevel kan jeg godt forstå, at du er bekymret for din familie og venners reaktion.
Dine forældre vil måske synes at du er lidt ung til at have de tanker. Måske vil de egentlig ikke være så overraskede. Det er meget svært at vide, hvordan de vil reagere.
Faktisk kan dine følelser og seksualitet ændre sig mange gange i livet. Og det er vigtigt at huske, at du har ikke ‘meldepligt’. Du skal ikke tale højt om de følelser, der opstår hos dig. Heller ikke til dine forældre, hvis du ikke har lyst til det.
Hvis du alligevel har det bedst med at fortælle dine forældre om dine følelser, så har jeg nogle råd: Du kan starte med at fortælle dem, at du faktisk er lidt bange for, hvordan de vil reagere. Måske kan du starte med bare at tale med din mor. En måde at sige det på kan være at skrive det i et brev eller en SMS. Du kan eksempelvis vise hende det brev, du har skrevet her.
Jeg kan godt forstå, at du også gerne vil tale med din veninde om dine følelser for hende. Måske er det gengældt – måske ikke. Det er svært at vide, hvordan hun vil reagere på at på det.
Jeg kommer også til at tænke på, at det nogle gange kan være svært at mærke forskel på forelskelse og gode venskaber. Og måske særligt svært, hvis du kan blive forelsket i begge køn. Så måske er det meget godt lige at vente lidt og se, om du mon bliver ved med at være forelsket i din veninde.
Jeg synes, at det er rigtig flot, at du har skrevet til os. Og du er altid velkommen til at bruge BørneTelefonen igen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen