Brev
Bange for sex
Hej BørneTelefonen
Jeg er en pige på 17 år og jeg må indrømme at jeg er en smule angst for sex. Da jeg var 15 havde jeg for første gang sex med en fyr til en fest og det var en rigtig ubehagelig oplevelse, da jeg ikke var helt mentalt tilstede.
Siden da, har jeg haft det meget vanskeligt bare ved tanken om nogensinde at have sex igen. Jeg har ikke haft en kæreste, så jeg ved ikke om det vil ændre sig hvis jeg får en, men jeg er generelt blevet lidt bange for, at jeg aldrig får lyst til sex igen.
Jeg ved ikke om der er noget jeg kan gøre eller om jeg bare skal vente, og se om lysten kommer igen på et tidspunkt. Som sagt, skræmmer det mig ret meget, hvis lysten aldrig kommer igen, og som det er nu har jeg svært ved at forestille mig at den vil.
Jeg håber i kan hjælpe
Mvh
Den skræmte
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Mange tak for dit brev. Det er godt du har skrevet ind til BørneTelefonen om dine tanker om sex, for det lyder til at det fylder meget for dig. Og det kan jeg godt forstå. I vores samfund bliver man hele tiden konfronteret med sex og seksualitet. Og så kan det være svært, hvis man ikke har de samme lyster eller tanker om sex.
Det er vigtigt for mig at sige, at du er ikke forkert. Jeg tror at det er vigtigt at huske, at mennesker er forskellige, også når det kommer til sexlyst. Det er meget forskelligt, hvornår man bliver interesseret i sex og får lyst til at prøve det. Nogle føler sig nysgerrige og interesserede meget tidligt, mens det for andre kommer senere. Hos nogle kommer det aldrig for eksempel hos aseksuelle. Men det betyder ikke, at man er forkert og ikke kan få et godt liv alligevel.
Du fortæller om en ubehagelig oplevelse med sex da du 15 år, som har påvirket dine tanker om sex siden. Det lyder ikke som en rar oplevelse, og jeg kan godt forstå den har sat sig i dig. Har du mon talt med nogen om den oplevelse? Måske en veninde eller en i din familie du stoler på. Det kan nogle gange hjælpe på de svære følelser, hvis man får talt med en person man stoler på om oplevelsen. Selvom det kan være svært. Jeg tænker i hvert fald, at det er naturligt, at du ikke har haft lyst til sex siden sådan en ubehagelig oplevelse.
Men det er vigtigt for mig at sige, at sex kan være en rar oplevelse. Du skriver, at du ikke ved om det vil ændre sig, hvis du får en kæreste. Det kan sagtens være. Hvis du får en kæreste, kan det være en god idé at fortælle vedkommende, at du har haft en dårlig oplevelse med sex. På den måde kan I tage tingene stille og roligt. Så du kan mærke efter, om du har lyst til sex.
Måske får du aldrig lyst til sex, men det er i hvert fald også helt okay og noget andre mennesker også oplever. Sexlyst kan også svinge. I nogle perioder har man slet ikke lyst, og i andre, for eksempel i en forelskelse, kan man have meget lyst.
Du spørger, om der er noget du kan gøre, eller om du bare skal vente, og se om lysten kommer på et tidspunkt. Jeg synes, at du skal tage tingene i dit eget tempo. Måske kommer den, når du får en kæreste. Måske kommer den, hvis du får snakket din ubehagelige oplevelse igennem. Måske kommer den ikke. Alle muligheder er helt okay. Men det kan være en dårlig løsning, at forsøge at tvinge sig selv til noget, man ikke har lyst til.
Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på tlf. 116 111 eller chatte med en af vores dygtige rådgivere. På den måde kan vi nogle gange komme med mere præcis råd, og du kan fortælle om vores råd er hjælpsomme for dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen