Brev
Bange for pikstreng
Hej jeg er en dreng på 14 år der eksperimentere lidt med min pik? Men er bange for at min pikstreng springer da den er meget gul og det irritere mig lidt. Udover det syntes jeg mit pikhovedet er lidt blå i kanten, håber jeg er normalt.
Håber i kan hjælpe 🙂
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år,
Tak for dit brev. Det er nogle gode spørgsmål, du stiller.
Det er helt OK og almindeligt, at du har lyst til at eksperimentere med din pik. Det er meget fint at være nysgerrig på sin krop, og at man lærer den godt at kende.
Det lyder ikke som om, der er noget galt med din pik. Der kan sagtens være forskel på farven på pikken, så strengen f.eks. er lidt gullig og hovedet lidt blåt.
Det er godt at være opmærksom på sin krop, og hvis du synes, farverne virker meget underlige, eller hvis du synes, din pik begynder at gøre ondt, er det en god idé at få den undersøgt hos lægen. Det kan måske godt virke lidt akavet, at lægen skal undersøge én lige dér. Men det hjælper måske at tænke på, at det er lægens arbejde, og hun/han er helt vant til det og ser på mange kroppe i løbet af en dag.
Som du lige kort beskriver din pik i brevet, lyder det den helt normal og rask.
I forhold til din bekymring om at penisstrengen springer, er det tit i forbindelse med sex, det sker. Det kan godt ske, mens man f.eks. onanerer, men der behøver faktisk ikke ske så meget ved det. Hvis penisstrengen springer, er det bare vigtigt, at holde pikken i ro i to uger og holde området omkring penisstrengen rent.
Det kan også være en god idé at tage til lægen, hvis det sker – bare så man får det tjekket. Men hvis man er lidt forsigtig – og ikke trækker hårdt i pikken, så det gør meget ondt, sker der sjældent noget.
Du kan læse mere om det på Sexliniens hjemmeside lige her.
Hvis du har lyst og er nysgerrig, kan du også læse om pikhovedet lige her.
Jeg håber, du har fået svar på dine spørgsmål. Ellers er du meget velkommen til at ringe eller SMS’e til os på nummer 116 111.
Sexlinien er også rigtig gode til at svare på spørgsmål omkring sex og kroppen, og dem kan man også både chatte, ringe eller skrive til.
Bedste hilsner
BørneTelefonen