Brev
Bange
Hej jeg er en pige på 13 og er begyndt på at tænke på sex, jeg har nogle spørgsmål om det og de kommer her:
1. Hvad skal jeg gør hvis jeg bløder?
2. Synes drengen ikke det er ulækkert hvis jeg bløder?
3. Gør det ondt?
4. Er det normalt at jeg ikke gider at han skal se min krop?
5. Kan man godt bruge menstruations bind hvis man bløder?
6. Bløder man med det samme eller senere?
7. Gær det ondt at bruge tampong?
8. Hvordan bruger man egentligt et tampong?
Det var de her spørgsmål håber i vil svare på dem men vil ikke være søde at skrive det fordi jeg har prøvet mange gange at folk bare skriver hjemmesider til mig og det hjælper alså ikke
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Jeg skal prøve at svare på dine spørgsmål så godt, som jeg kan:
1. Hvis du taler om menstruation er der flere løsninger: Nogle fortæller det til fyren og lader ham selv vælge sex fra eller til (så er det ude og fyren kan ikke blive irriteret eller noget, fordi det har været hans eget valg). Andre har bare sex og tørrer sig med noget papir bagefter. Det er jo trods alt bare blod og kan hurtigt gå af sengetøj osv. med koldt vand. Hvis du mener blod i forbindelse med første gang pigen har sex, er det meget forskelligt om man overhovedet bløder, men for de fleste piger, er det så lidt, at det næsten ikke er til at se.
2. Nogle fyre kan godt synes det er ulækkert, at piger har menstruation, mens andre er ligeglade – det er meget forskelligt. Det vigtigste er, at du ikke går og er flov over det, da det jo faktisk betyder, at du kan få børn, hvilket er ret fantastisk. Taler du igen om blod i forbindelse med sex, er det som sagt så lidt for de fleste, at det dårligt er til at se. Her tror jeg også de fleste fyre har en vis forståelse, de ved at det kan ske.
3. Det vil nok gøre lidt ondt at have sex, men det er meget forskelligt fra pige til pige, hvor ondt det gør. For nogle niver det lidt, mens det gør mere ondt hos andre. Det vigtigste er, at du slapper så meget af som muligt, når du skal have sex og du kan evt. lave nogle øvelser, som kan afspænde din bækkenbund, hvor du lader som om du holder på en prut og derefter giver slip på den. På den måde kan du træne dit underliv til at slappe af så du også kan gøre det, hvis det gør lidt ondt, når du er sammen med en fyr. Grunden til det gør ondt er nemlig typisk fordi man spænder op i underlivet. Det kan være svært, men det bedste er at tænke på noget rigtig rart, og nyde den du nu har valgt skal være “din første gang”.
4. Det er helt normalt at være lidt usikker på sin krop og derfor har mange piger også lyset slukket de første gange de har sex. For fyre er det at se kroppen dog en stor del af sex og de elsker ofte pigens krop mere end pigen selv gør, da hun ser alle fejlene. Det gør fyre ikke på samme måde, men det vil du nok hurtigt finde ud af, hvis du finder en fyr, som er god til at sætte ord på, hvad han elsker ved din krop.
5. Jeg tænker ikke du får brug for hverken menstruationsbind eller tampon, hvis du tænker på blødning efter sex, da det ofte er så lidt piger bløder, hvis de overhovedet kommer til at bløde. Skulle du bløde lidt og er det generende, så kan du sagtens bruge et lille bind eller trusseindlæg bagefter.
6. Det er forskelligt fra pige til pige (hvis de overhovedet bløder), men det sker som ofte mens man har sex eller lige bagefter.
7. Det gør ikke ondt at bruge tampon, hvis den sidder rigtigt. Derfor er det vigtigt, at kigge på vejledningen og sætte den højt nok op. Det kan godt gøre ondt at tage den ud, hvis man ikke har blødt nok – derfor skal du helst lade den sidde nogle timer, inden du skifter den igen (dog højst de 4-6 timer, som der også står på pakken).
8. Du gør som der står på pakken. Der er det for det meste også illustreret med billeder så du kan se, hvordan du skal stå/sidde for at kunne slappe mest af i underlivet. Det kan være svært at forklare her over tekst, så håber du forstår.
Jeg håber, at du kan bruge svarene og føler dig mindre usikker.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen