Bange

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Jeg skal prøve at svare på dine spørgsmål så godt, som jeg kan:

  1. Hvis du taler om menstruation er der flere løsninger: Nogle fortæller det til fyren og lader ham selv vælge sex fra eller til (så er det ude og fyren kan ikke blive irriteret eller noget, fordi det har været hans eget valg). Andre har bare sex og tørrer sig med noget papir bagefter. Det er jo trods alt bare blod og kan hurtigt gå af sengetøj osv. med koldt vand. Hvis du mener blod i forbindelse med første gang pigen har sex, er det meget forskelligt om man overhovedet bløder, men for de fleste piger, er det så lidt, at det næsten ikke er til at se.
  2. Nogle fyre kan godt synes det er ulækkert, at piger har menstruation, mens andre er ligeglade – det er meget forskelligt. Det vigtigste er, at du ikke går og er flov over det, da det jo faktisk betyder, at du kan få børn, hvilket er ret fantastisk. Taler du igen om blod i forbindelse med sex, er det som sagt så lidt for de fleste, at det dårligt er til at se. Her tror jeg også de fleste fyre har en vis forståelse, de ved at det kan ske.
  3. Det vil nok gøre lidt ondt at have sex, men det er meget forskelligt fra pige til pige, hvor ondt det gør. For nogle niver det lidt, mens det gør mere ondt hos andre. Det vigtigste er, at du slapper så meget af som muligt, når du skal have sex og du kan evt. lave nogle øvelser, som kan afspænde din bækkenbund, hvor du lader som om du holder på en prut og derefter giver slip på den. På den måde kan du træne dit underliv til at slappe af så du også kan gøre det, hvis det gør lidt ondt, når du er sammen med en fyr. Grunden til det gør ondt er nemlig typisk fordi man spænder op i underlivet. Det kan være svært, men det bedste er at tænke på noget rigtig rart, og nyde den du nu har valgt skal være “din første gang”.
  4. Det er helt normalt at være lidt usikker på sin krop og derfor har mange piger også lyset slukket de første gange de har sex. For fyre er det at se kroppen dog en stor del af sex og de elsker ofte pigens krop mere end pigen selv gør, da hun ser alle fejlene. Det gør fyre ikke på samme måde, men det vil du nok hurtigt finde ud af, hvis du finder en fyr, som er god til at sætte ord på, hvad han elsker ved din krop.
  5. Jeg tænker ikke du får brug for hverken menstruationsbind eller tampon, hvis du tænker på blødning efter sex, da det ofte er så lidt piger bløder, hvis de overhovedet kommer til at bløde. Skulle du bløde lidt og er det generende, så kan du sagtens bruge et lille bind eller trusseindlæg bagefter.
  6. Det er forskelligt fra pige til pige (hvis de overhovedet bløder), men det sker som ofte mens man har sex eller lige bagefter.
  7. Det gør ikke ondt at bruge tampon, hvis den sidder rigtigt. Derfor er det vigtigt, at kigge på vejledningen og sætte den højt nok op. Det kan godt gøre ondt at tage den ud, hvis man ikke har blødt nok – derfor skal du helst lade den sidde nogle timer, inden du skifter den igen (dog højst de 4-6 timer, som der også står på pakken).
  8. Du gør som der står på pakken. Der er det for det meste også illustreret med billeder så du kan se, hvordan du skal stå/sidde for at kunne slappe mest af i underlivet. Det kan være svært at forklare her over tekst, så håber du forstår.

Jeg håber, at du kan bruge svarene og føler dig mindre usikker.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?