Brev
Alt for liderlig
Hej
jeg skriver fordi jeg får mega mange sextanker nogle gange kan jeg bare ikke styre det.
Jeg får også rejsninger ud af det blå. Og jeg forstår ikke hvad grunden er til jeg får sextanker det plejer mest at være om en fra min klasse.
N1ogle gange kan jeg heller ik koncentrere mig i skolen og det bliver bare meget svært at holde ud i skolen.
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år.
Tak for dit brev. Hvor er du god til at sætte ord på dine tanker og følelser.
Som du sikkert allerede ved, så er du på vej ind i puberteten. Det betyder, at der sker en masse med din krop. Om det sker, når man er 12, 14 eller 16 er forskelligt fra dreng til dreng.
Men der er nogle ting, som det er helt naturligt at opleve i sin udvikling fra lille dreng til voksen mand.
Blandt andet begynder dine hormoner at være meget aktive i din krop. Det kan betyde, at man pludselig får seksuelle tanker, og at man ikke kan styre dem. Det er helt normalt at få de tanker, og det er også normalt, at man i starten ikke kan styre dem. Vi ved fra mange unge drenge, der skriver herind, at det er helt almindeligt at have det sådan.
At du har seksuelle tanker om nogen fra din klasse er også noget, som mange andre har prøvet. Det må du gerne, og det sker der ikke noget ved. At du tænker seksuelt på din klassekammerat er jo ikke noget, som nogen andre behøver at vide. Det kan være din helt egen hemmelige fantasi.
Din hormoner betyder også, at du kan få rejsning alle steder. Det kan være i timen, i badet efter idræt, i bussen osv. Man kan føle, at det er meget pinligt, hvis andre opdager det, og det kan jeg godt forstå.
Der er ikke så meget, du kan gøre ved det lige nu – din krop og dine hormoner bestemmer, men du kan jo tænke over fx at gå i lidt mere løse bukser, så du nemmere kan undgå, at nogen ser det.
Når du har så mange nye tanker i dit hoved, giver det god mening, at det kan være svært at koncentrere sig. Det er okay, hvis det kun sker nogle gange. Da du var yngre, har du nok heller ikke hørt efter altid. Sådan er det i al fald for mange børn og unge – man kan ikke være koncentreret i skolen hele tiden.
Jeg ved ikke, om du er begyndt at onanere. Det kan være en god måde at få afløb for nogle af dine seksuelle tanker på og kan måske hjælpe dig til bedre at kunne holde det ud.
De fleste drenge og piger onanerer. Særligt når de kommer i puberteten, og de får mange hormoner i kroppen. De fleste voksne kvinder og mænd onanerer også. Onani er en sund måde at lære sin krop og seksualitet at kende på. Når man onanerer, finder man nemlig ud af, hvad man synes er rart – og ikke rart.
Der er flere måder at onanere på. Det kan du læse mere om på Sexlinien. Se mere her: Sexlinien – seksuelle lyster
Hvis og når du onanerer, så er det en god idé at vise hensyn. Det betyder, at det er noget, du kan gøre, når du er for dig selv som fx i badet derhjemme, på dit værelse, eller andre private steder.
Hvis du har lyst til at vide mere, så tag evt. fat i privatsnak.dk.  De hjælper unge ml. 10-15 år, der har spørgsmål om seksualitet. Du kan se mere her: 10-12 (privatsnak.dk).
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig til at forstå dig selv og din krop en lille smule bedre.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen