Brev
Aldrig haft en orgasme.. er jeg normal?
Hej
Jeg er en pige på 16 år, og har været sexuel aktiv i mere end et år nu sammen med min kæreste.
Sagen er den, at jeg aldrig har haft en orgasme. Jeg er bange for at jeg er ufatteligt unormal, for når jeg snakker med mine veninder (alle bortset fra 1 jomfruer) bliver de helt overrasket.
Det har gået og irriteret mig længe. Jeg ved ikke om det er unormalt aldrig at havde haft en orgasme som pige. Min veninde som ikke er jomfru har ufatteligt nemt ved at få en, så burde jeg ikke også være sådan?
Jeg har snakket med min kæreste om det, og han prøver at berolige mig med at det kan tage tid for kvinder, især når man er “så ung” som mig.
Jeg havde også en kort samtale med min mor, hvor hun sagde at det først blev “rart” (altså at have sex) for hende da hun var i 20’erne. Jeg tror hun mente at hun fik en orgasme første gang der.
Så BB, mit spørgsmål er:
Er det unormalt at jeg ikke har haft en orgasme som 16 årig? Hvis det er, kan jeg gøre noget ved det?
MVH den lidt nervøse pige
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 16 årig pige
Hvor er det skønt, at du har en sød kæreste, som du kan tale med om dine tanker og bekymringer. Han lyder omsorgsfuld og forstående.
Han har faktisk ret, når han siger, at det er helt almindeligt for unge piger/kvinder ikke at have fået en orgasme.
At få en orgasme kræver, at man er fuldstændig afslappet og kan være i nu’et. Det handler om ikke at tænke: hvorfor kommer jeg ikke? Synes han jeg er lækker? osv.
Det tager tid at nå dertil. Mange voksne kvinder kan også have svært ved det. Men det skal nok komme. Når du oplever det, vil du ikke være i tvivl.
Ofte bliver der sat lighedstegn imellem orgasme og god sex (succes). Og det er rigtig ærgerligt og langt fra sandheden. Man kan sagtens have dejlig sex uden at få orgasme.
Sex handler lige så meget om samvær og nærhed, og den samhørighed man oplever med sin partner, når man er seksuelt sammen.
Jeg vil foreslå dig, at kigge forbi http://www.sexlinien.dk. Her kan du læse om, hvordan andre unge har oplevet det.
Du lærer også din krop at kende, når du onanerer. Har du prøvet at eksperimentere med at røre ved dig selv? Når du onanerer vil du opdage, hvad der føles godt for dig, og hvad der ikke føles godt for dig.
På den måde kan du på sigt også bedre guide din kæreste til hvad der føles godt for dig. Det kan du ogå læse mere om på sexlinien.
Du er på ingen måde unormal, det er fuldstændigt almindeligt, det som du oplever.
Du skal bare blive ved med at nyde samværet med din kæreste. Og glæde dig over, at han syntes du er sød og lækker.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen