Afhængig af porno..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,
Hvor er du bare sej, at du skriver herind og fortæller så ærligt om dig selv. Det er godt gået og det kan du være super stolt af!
Men du beskriver ikke stolthed, tværtimod fortæller du, at du føler dig flov over din afhængighed af porno..  det får mig til at tænke, at det vigtigste i mit svar til dig er, at understrege du på ingen måde skal være flov over nogen sider af dig selv. Rigtig mange mennesker har en interesse og en lyst til at se porno, da det giver dem en tilfredshedsfølelse, som virker afslappende. Måske er det også sådan det virker på dig?
Der kan være perioder, hvor vi føler et større behov for at mærke os selv i form af at onanere – når man er ung er det oftest med udgangspunkt i en nysgerrighed på at udforske sin egen krop og de fornemmelser og følelser, der følger med. Så kan der komme perioder, hvor det ikke fylder lige så meget, hvor man måske er optaget af nogle andre ting eller bare ikke har det store behov. Sådan kan det også være senere i parforhold, at nogle perioder har man mere lyst til sex og andre perioder er det ikke så tit. Det væsentlige er at vi altid mærker efter os selv og vores lyst, og ikke lader os presse af andre til at have sex – og det gælder alle aldre..
Du spørger til om det er normalt at onanere og tænke på sex i din alder.. og ja, det er fuldstændig normalt. Der er en meget stor variation af, hvad der er normalt i forhold til at se porno, dyrke sex, onanere og lignende emner.. Som sagt er det din egen fornemmelse og stemning, du skal mærke efter og ikke hvad andre synes. I forhold til din alder kan der være meget store udsving i hvor optaget man er af sex, onani og det at se porno. For nogle unge kan det, at se porno, virke voldsomt og nærmest ulækkert, mens andre bliver drevet af deres nysgerrighed til at undersøge, hvad det er for noget. Og samtidig får jeg lyst til at sige, at der er stor forskel på pornofilm og det er vigtigt at vide, at det ikke nødvendigvis er sådan sex og kærlighed er i virkeligheden. Det er film med skuespillere som spiller deres roller. Derfor vil jeg anbefale dig at bruge mere tid på at mærke dig selv og lære din krop at kende, hvad føles rart – og bruge mindre tid på at se pornofilm.
Du spørger til om det kan skade at se så meget porno? Jeg tror ikke, det nødvendigvis er hvor meget man ser, men mere hvordan det påvirker dig at se det. Porno er jo egentlig lavet til at være underholdning til voksne, som har udviklet deres egen seksuelle identitet og gerne skulle have en god fornemmelse af sig selv og sine seksuelle grænser. Det skadelige, tænker jeg, kan være i at man får set nogle situationer i pornofilmene, som man ikke nødvendigvis er klar til når man er i starten af sin seksualitet. Man kan måske få en fordrejet opfattelse af, hvordan det er at dyrke sex og elske med én, man rigtig godt kan lide. I pornofilmene kan det virke meget voldsomt og oftest springer man hele forspillet over, som er utrolig vigtigt og dejligt, når man er to forelskede mennesker. Det er skuespillere, som spiller forelskede og det giver nogle helt andre udtryk og stemninger, end hvis det er i virkeligheden.
Jeg kan sagtens forstå, at du er nysgerrig på det.. men når du samtidig beskriver, at du er blevet afhængig af det, kan det måske være en idé at tænke, nu skal jeg lige have en uge, hvor jeg ikke ser porno, men stadig godt kan røre ved dig selv og mærke din krop. Det kan være, at du oplever at du selv begynder at fantasere. Kunne det være en íde?
Du lyder til at have gjort dig nogle gode overvejelser om det at have sex, når du siger, at du ikke har mødt nogen endnu som du havde lyst til eller som var din alder. Godt du mærker efter i dig selv og ikke føler det er noget, der bare skal prøves af. Derfor er det nok også en god idé, at det ikke er ham på 16 år. For han har jo en kæreste, og han er ældre en du. Når man er under 15 år, må man ikke have sex med nogen der er ældre eller yngre end en selv.
Jeg håber, at du har fundet lidt ro i mit svar til at du er helt som du skal være!

Bedste hilsner
BørneBrevkassen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?