……

Hej
Jeg er en dreng på 17 snart 18 år
Mit problem er: min pik er 2 cm i slap tilstand, og 3 cm i stiv tilstand.
Selv min bror i 3 klasse har en større pik end mig!!!!!
Det gør mig virkelig ked af det at den er så lille
Kan i evt. hjælpe?
Håber i vil svare 🙂
Hilsen en frustreret dreng

Dreng, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 17 år

Tak for dit brev! Jeg kan godt forstå, at du må være frustreret.

Især fordi ‘pikken’ jo netop er et privat sted, som man tænker har stor betydning for, hvordan sex-partnere eller andre ser på en.

Først vil jeg sige til dig, at du får brug for mod til at tale med andre om dine tanker og følelser. Ligesom du nu har turdet skrive ind til mig. Forhåbentlig kan du mærke, at det føles rart og rigtigt, at skrive/tale med en anden person om ‘problemet’. Men det kræver mod!

Har du mod til at tage en tur til lægen? Lægen vil kunne se på og tale med dig om dine tanker og bekymringer. Lægen vil også kunne fortælle dig om muligheder. Dine forældre behøver ikke at vide, at du har været hos lægen. Du kan sige til lægen, at du helst vil holde samtalen mellem jer.

Jeg forstår godt, at du bekymrer dig, især når man ser pikkene i reklamer og i pornofilm, har som regel en bestemt størrelse og et bestemt udseende. Men pikke i virkeligheden har vidt forskellige størrelser og former. Vi ved, at man nemt sammenligner sig med kammeraterne. Det er derfor vigtigt at huske, at man udvikler sig i forskelligt tempo.

Nogle pikke ser store ud, når de er slappe. De vokser ikke meget, når de bliver stive kun 15-20 %. Andre ser mindre ud i slap tilstand, men vokser 80-85 % i stiv tilstand. Du kan læse meget mere om pikstørrelser her: Sexlinien: Pikstørrelse

Du kan også ringe ind til sexlinjen – eller skrive til dem. De ved virkeligt meget om området.

Størrelsen på pikken har sjældent betydning for, hvor god man er til sex. For god sex handler om mange ting – og om at tænke godt om den andens og sin egen krop. Det er nemmere at gøre, hvis man virkeligt kan lide og er tryg ved den person, man er sammen med.

Som sagt: Hvis du er meget bekymret for størrelsen på din pik, eller hvordan den ser ud, så er det en god ide at gå til lægen. Lægen vil kunne fortælle, om du har behov for hjælp og hvilken, der er den rette.

Det er ikke godt at forsøge at gøre noget selv. Især på internettet reklameres der med produkter, der kan forlænge pikken. Men Sundhedsstyrelsen advarer mod disse produkter, da de kan skade mere end de gør gavn.

Du er altid velkommen til at ringe eller skrive til os igen, hvis du får brug for det!

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?