Brev
17 år dreng har sex med 14 år pige
Jeg har fundet ud af, at min drengeven på 17 år snart 18 år har haft sex med en pige, som lige er blevet 14 år flere gange. De er ikke kærester. Det er jo ulovligt, og jeg synes det er ulækkert. Han kigger efter de 13-14 år piger. Jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre…… hvad er jeres råd?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15 årige pige,
Hvor er det super godt, du skriver ind til BørneTelefonen. Det er rigtig godt, at du er opmærksom på, hvad der er rigtigt og forkert. Det fortæller mig lidt om, du har nogle gode værdier.
Samtidigt fornemmer jeg, at du er bekymret for din ven. Jeg kan se, at hans forhold til den 14-årige pige går dig på.
Det er ikke underligt, for der findes nemlig en seksuel lavalder på 15 år.
Det vil sige, at den unge mand ikke må have sex med en person under 15 år.
Du skriver, at du synes, hans forhold til den 13-årige er ‘ulækkert’. Måske fordi du har i baghovedet, at loven er til for at beskytte personer med meget lidt seksuel  erfaring? Måske fordi du også tænker, at der er meget stor forskel på at være (en næsten) voksen og myndig mand og en 13-årig pige?
Derfor foreslår jeg, at du tager en snak med din ven. Du kan måske starte med at fortælle ham, du synes, han er en rigtig god ven, og du er bekymret for ham. Måske kan du fortælle ham, at hans forhold i følge loven faktisk er strafbar? Og om det ikke var en idé, han fandt nogle lidt ældre piger at have sex med. Hvad tænker du mon om det?
Hvis han rigtigt godt kan lide en pige på 14 år, kan han godt  have et nært forhold til hende hende – men han må ikke have et forhold til hende, der er  seksuelt.
Det kan sagtens være, din ven ikke tænker over konsekvenserne af sine handlinger, og det måske heller ikke har været bevidst, han er gået efter mindreårige. Måske det kan være en øjenåbner for ham, hvis du tager en snak med ham? Hvordan vil du mon have det med det?
Måske finder du det grænseoverskridende at have sådan en samtale. Så tænker jeg, at du måske kan tale med en voksen, der kender jer begge.
En voksen I kender , vil måske kunne nå ind til den unge mand på en god måde. Du kan måske også vælge at skrive et brev til din ven.
Det kan føles nemmere, for så kan du tænke over hver enkelt sætning, inden du sender brevet.
Hvis du vil have lidt hjælp og flere ideer til, hvordan du kunne tale med din ven (eller skrive til ham) så kan du tale med en af vores rådgivere på tlf. 116 111
Du kan også se på denne side sammen med ham, hvis det føles mere rigtigt:https://www.sexlinien.dk/emneside-rettigheder-og-overgreb/seksuel-lavalder
På siden finder man et eksempel på, at en ung mand er blevet dømt for sex med sin pigekæreste. De var kærester i en måned, mens hun var 14 år, og havde samleje to-tre gange før hun fyldte 15 år.
Måske kan det gøre en forskel for din ven, at han sort på hvidt kan læse om den seksuelle lavalder?
Uanset hvad der sker, skal du vide,  hvor god en ven du er. Din brev herind signalerer nemlig, at du gerne vil passe på din ven, og passe på de mindreårige piger.
Det, at du skriver, viser også, at du er god til at handle. Det kan komme dig til gode nu og senere hen i dit liv.
Det at kunne handle er nemlig en super god egenskab at have.
Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke.
Kærlig Hilsner
BørneTelefonen