I don’r Think I Can do this anymore

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

Svartiden er lang i brevkassen for tiden. Vi får rigtig mange breve og besvarer alle et af gangen. Du må endelig ikke tro, at vi ikke tager dit brev alvorligt. Tværtimod!  Det virker til, at du går alene med alt for mange ting. Jeg håber, at du vil kunne bruge mine tanker til at få den hjælp, du har brug for.

Det må være svært at tro på, at andre ikke vil se dig som de plejede, hvis du er åben. Særligt fordi jeg ved, at de fleste mennesker har perioder i deres liv, hvor de har brug for andre menneskers støtte og hjælp. Man kunne næsten sige, at det er noget af det mest menneskelige. Det er netop de færreste af os, der kan klare det hele selv.

Du skriver, at du har oplevet svigt og du derfor har svært ved at stole på andre. Jeg bliver nysgerrig på om du mon har haft nogle oplevelser, der har givet dig oplevelsen af, at andre opfører sig anderledes efter du har været åben.

Vi får mange breve fra andre, der også er bange for andres reaktion og måde at se dem på. Selvskade kan godt være lidt svært at tale om. Det hører vi både fra dem, der selvskader men også dem, der har venner og familie, der gør det.

Der findes mange idéer om, hvad selvskade og selvmordstanker er. Men som du helt sikkert ved, så findes der jo mange årsager til at man selvskader eller har selvmordstanker.

Somme tider ved andre bare slet ikke hvad de skal sige, når de ikke rigtig forstår, hvorfor man har det sådan eller hvorfor man ikke bare kan lade være. Nogle gange hører jeg også, at man kan være bange for at gøre det værre, hvis man gør eller siger noget forkert.

Hvis du oplever, at andre trækker sig eller ser på dig på en anden måde, er det måske netop bare fordi de ikke ved, hvad de skal gøre. Det handler altså ikke nødvendigvis om dig, men om alt det de ikke ved. Og heldigvis er der mange gode steder, hvor man kan få viden og hjælp, hvis man gerne vil blive klogere. Husk det, hvis du møder nogen, der ikke forstår.

Du skriver, at du og dine forældres forhold er lidt svært.

Jeg har talt med mange andre, der ligesom dig beskriver en svær relation til deres forældre. Mange beskriver en følelse af tristhed og ensomhed, fordi det virker som om, at der ikke rigtig er nogen, der opdager, at de har det svært.

Nu ved jeg ikke så meget om jeres relation, men jeg kunne forestille mig, at det måske er svært, at række ud og være åben overfor dem, når du føler I har en svær relation. Måske du kan genkende det?

Jeg kan virkelig godt forstå, hvis det ikke er nemt at fortælle dem, hvordan du har det. Alligevel tænker jeg, at det er vigtigt, at du siger højt, at du ikke er okay.

Du kan man måske bruge nogle råd til, hvordan du kan fortælle dem det? Dem finder du her.

Jeg lægger mærke til, at du har hemmeligheder fra din psykolog omkring din selvskade.

Du skriver, at du har forsøgt selvmord og selvskader. Du har haft samtaler med en psykolog, men din psykolog ved ikke, at du har brugt andre metoder til selvskade på det sidste. Det bekymrer mig.

Først og fremmest fordi du går til psykolog for at få det bedre og tale om de ting, der er svære for dig. Det betyder også, at jeres samtaler er dine og du der derfor skal være plads til det hele – også det, der ikke går som I aftaler.

Selvfølgelig er det svært, når man skal stoppe med at selvskade. Sådan tror jeg, at de fleste har det. Derfor er det også vigtigt, at du fortsætter samtaler med din psykolog eller andre. Du har brug for et sted, hvor du kan være ærlig, så psykologen kan hjælpe dig igennem alle dele af dit selvskade-stop, men også dine tilbagevendende selvmordstanker.

Det kunne være godt, hvis din psykolog kunne se, at du holdt det hemmeligt, men det kan psykologer ikke altid. De ved jo netop kun det som vi fortælle dem. Derfor er det også bare super vigtigt, at du indser, at du ikke skal vente på at andre opdager det, men gerne selv må være åben og række ud. Præcis som du gør her nu.

Jeg tror på, at du vil få det bedre, for du gør det helt rigtige når du deler dine inderste tanker og rækker ud efter hjælp. Men hvis alle tror, at du bare er helt okay, skal du måske vente rigtig lang tid – og i den tid, kan du måske få det værre! Tunge tanker og selvskader har det nemlig tit bedst, når man isolerer sig selv.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?