Brev
What to gonna do?
Hej bb
Jeg er en pige på 14 år.
Sidste år havde jeg en lille spiseforstyrrelse, hvor jeg i ca. 2-3 måneder ikke rigtig spiste noget. Jeg gjorde det kun fordi jeg havde en kæreste på det tidspunkt og jeg ville ikke have at han skulle være flov af mig.
Jeg er igen begyndt at få det rigtig dårligt med mig selv og jeg kan nogle gange bare få lysten til at kaste alt op (hvilket jeg også prøver men jeg kan aldrig kaste op, heller ikke nær jeg er syg) og jeg er bare mega bange for at hvis jeg begynder på en slanke kur og begynder at dyrke mere motion, at jeg så falder tilbage og får en spiseforstyrrelse.
Har nemlig sat hele min sommerferie af til at få dyrket en masse motion og få tabt alt det jeg kan.
Jeg er 157 cm høj og vejer 45-46 kg og jeg vil rigtig gerne tabe mig 7-8 kg. Ved det lyder måske af meget men jeg så ked af min krop.
Jeg er bare også bare på samme tid bange for at få en spiseforstyrrelse igen.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Hvor er det bare godt, at du stopper op og mærke efter, hvordan du har det, og hvordan du ikke har lyst til at have det. Det er en rigtig god egenskab at kunne mærke efter i sig selv. Og det er vigtigt for at kunne få det bedre.
Som jeg forstår dit brev, lyder der til at være to ting, der fylder hos dig: Angsten for at få en spiseforstyrrelse igen og lysten til at dyrke motion og derved tabe dig. Jeg bliver lidt bekymret over at høre, at din plan er at tabe 7-8 kg. i løbet af sommerferien. Det er rigtig mange kilo at tabe for en krop i udvikling. Mange piger i din alder oplever, at deres kroppe udvikler sig, og at de får former, som de ikke har haft før - og det kan man komme til at forveksle med at føle sig tyk. Det er et helt normal skridt i udviklingen, men det kan tage lidt tid, før man vænner sig til det. Er det mon sådan, du har det? Nogle gange kan man også komme til at sammenligne sin egen krop med andres kroppe. Det kan vi alle sammen komme til, men alle kroppe er forskellige og smukke på hver deres måde, så vi kan alligevel ikke komme til at se ens ud. Hvad tænker du om det?
Du skriver, at du er bange for at få en spiseforstyrrelse igen. Jeg bliver nysgerrig på, hvad der mon gjorde, at du kom af med spiseforstyrrelsen sidste år? Hvad gjorde dig mon i stand til det? Var der nogle ting, du gjorde anderledes i den periode? Kan du bruge det igen nu, til at se alle de dejlige sider af dig selv og især få vendt dit syn på din krop til noget positivt og smukt.
Samtidig kommer jeg til at tænke på, om der var nogen, der vidste, hvordan du havde det dengang? Og om der mon er nogen, der ved hvordan du har det nu? Grunden til at jeg stiller alle de spørgsmål er, at det er rigtig vigtigt at menneskerne omkring én ved, hvordan man har det, så de bedst mulig kan hjælpe. Det kan være svært at gå rundt med så mange tanker alene, og de kan hurtigt komme til at vokse inden i én. Tror du mon, at du kunne fortælle din mor eller far om, hvordan du har det? Måske det kan virke som en skræmmende ting at skulle gøre, fordi man kan være bange for, hvordan de reagerer. Men det er rigtig vigtigt, at du får fortalt eller skrevet til nogen om dine tanker, så de kan hjælpe dig med ikke at have det så svært. Hvis tanken om at skulle fortælle det er for svær, er det også en mulighed at vise din mor eller far det brev, du har skrevet til os eller sms'e.
Jeg håber, at du har mod på at fortælle nogen om, hvordan du har det, så du ikke skal gå med alle bekymringerne alene - men kan få støtte til at få det godt igen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen