Veninder, Selvværd, selvtillid og Nervøsitet

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16

Du skriver du går i stykker, når du står foran klassen og skal fremlægge. Måske føles du som et glas der splintrer på gulvet? Hvor det kunne være rart, hvis en sød ven kunne samle dig op og lime stykkerne sammen, og vise dig at du er helt ok? Det er naturligt, at man i din alder kan bliver nervøs og indimellem synes det er svært blandt familie, venner og i skolen, men det skal ikke føles som om livet kun er svært.

Måske jeg kan forklare dig det sådan her - prøv at forestil dig en skov. Den skov kan vi kalde livet. Den er mørk nogen steder, og andre steder er den lys, grøn og dufter af sommer. Nogen steder står træerne så tæt at der ikke kommer lys ned på dig, og det kan være svært at få øje på hvad du er værd. Måske er det sådan det har været at starte på den nye skole. Men forestil dig så en anden sti, en sti der fører dig hen hvor trækronerne har sprækker så lyset skinner ned på dig, og du kan få øje på dig selv og tillade dig at se hvor værdifuld du er. Den sti tror jeg du mangler at opdage, måske pga. din fortid, som du nævner. Derfor søger du måske også en bedste veninde der kan vise dig, at solen også skinner på dig og du er værd at elske. Men inden hun kommer og kan vise dig det, kan det være du kan tage skridt derhen imod selv at få øje på det?

Måske du kan øve dig i at tænke gode tanker om dig selv. Rent praktisk kan du prøve den næste måned hver aften at skrive 3 ting ned som du gjorde der var godt den dag. Det kan være, at du kom igennem en fremlæggelse, eller hjalp med at dække bordet inden aftensmaden.

Derudover tænker jeg, at det er også at vigtigt at få talt om det fylder hos dig, og de ting du har oplevet i din fortid.  Måske med dine forældre, en lærer eller en anden voksen du stoler på? Uanset hvad, vil det også kunne åbne op for det der er svært i skolen. Det vil hjælpe på nervøsiteten, at tale med nogen om hvordan du går og har det.

Jeg forestiller mig, at ved at får talt om det, vil du gå i retning af den sti, som vil føre dig igennem den sommerduftende grønne skov ud til et sted, hvor jeg tror du vil opdage at livet også kan være nemt og trygt, og hvor du kan mærke, uden der er andre der skal fortælle dig det, at du er meget meget værd at elske.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?