Brev
vejer jeg for meget?
hej BB
jeg er en pige på 13 år
jeg vejer ca 60 kg og er 158cm høj,
jeg har gået til rigtig meget sport og er ikke helt sikker på om det er fordi mine muskler vejer, eller fedtet,
jeg synes selv at jeg er rigtig buddet og mange folk kommentere også på det.
jeg har det vildt dårligt med mig selv, og tvivler meget på mig selv.
jeg kan ikke rigtigt fortælle det her til min mor, far eller rigtig nogen omkring mig for jeg synes det er flovt.. jeg har spurgt min mor et par gange om jeg ik kan komme på julemærkehjem men hun siger altid at jeg ikke er tyk osv.
jeg håber i svare
hilsen 13 årig pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Vores kroppe er forskellige, og derfor skal man passe på med at sammenligne sig selv med andre – heller ikke andre på samme alder. Nogle er spinkle og andre er mere robuste – begge dele er naturligt og helt normalt.
Ens højde og vægt er bare tal. Derfor kan jeg heller ikke fortælle dig, om du er overvægtig. Men umiddelbart synes jeg ikke, at 60 kg lyder som for meget, når du er 158 cm høj. Som du selv er inde på, så vejer muskler mere end fedt. Og da du er en aktiv pige, har du dermed også større muskler.
Hvis du stadig er nervøs for, at du måske vejer for meget, kan du tale med en voksen. Selvom du skriver, at du synes, at det er svært og flovt. Hvad mon det er, du synes er flovt? Du har allerede snakket lidt med din mor, da du sagde det med julemærkehjemmet. Derfor ved hun nok godt, at du tænker over, om du vejer for meget. Hun bliver derfor sikkert ikke overrasket, hvis du fortæller hende, hvordan du har det.
Hvis du hellere vil tale med en anden end din mor eller far, så kan du tale med sundhedsplejersken på din skole. Hun vil kunne fortælle dig, om du vejer for meget. Og hvad du skal gøre, hvis du skal tabe dig. Det er nemlig ikke sundt at gå på slankekur i din alder. Din krop udvikler sig nemlig meget og har derfor brug for sund mad.
Det lyder heldigvis som om, du har et meget sundt forhold til din krop og kender den godt. Det skyldes nok, at du er så aktiv. Derfor vil du sikkert også vide, at det vigtigst er, at man føler sig sund og stærk. Ikke hvad man vejer.
Jeg håber, du kan bruge mit svar? Ellers er du meget velkommen til at ringe til børnetelefonen på 116111. Her sidder der altid en sød rådgiver klar til at snakke og lytte til dig.
De bedste hilsner
BørneTelefonen