Brev
Vejer for meget.
Hej Brevkassen.
Jeg er en pige på 11 år. jeg er ret utilfreds med min krop.
Jeg er 154 cm høj og vejer 49,1 kg. Jeg syntes at jeg vejer alt for meget.
Alle mine veninder vejer mellem 26-36 kg og så er jeg bare den tykke.
Jeg vil rigtig gerne tabe mig. Jeg har prøvet at lade være med at spise så meget, men det får mig bare til at være sur.
Et andet problem er at jeg ikke tør at tage korteærmer på og shorts på, fordi at så kan de andre se hvor fed jeg er.
Har du/i nogle råd til at jeg kan tabe mig.
K.H den tykke pige.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Når man er i din alder, er nogen allerede begyndt at gå i puberteten og andre er ikke. Det betyder, at pigerne i en klasse kan se ret forskellige ud. Nogle er høje, andre har fået lidt kvindelige former og nogle ligner stadig små piger.
Mon det der gør dig utilfreds med din krop, er at du føler dig udenfor, fordi dine veninder ikke vejer det samme som dig? Ud fra hvad jeg kender til vægt, er du nemlig ikke for tyk. Du er faktisk præcis, som du skal være.
Alle piger ændrer som sagt udseende, når de er i din alder og i årene fremover. Om et halvt eller et helt år kan det derfor være, at flere af dine veninder vejer det samme som dig.
Når man skal vokse i højden, som du skal nogle år endnu, er det meget vigtigt, at kroppen får den nødvendige energi til det. Det er derfor ikke godt at gå på slankekur.
Til gengæld tænker jeg, at det måske ville være rart for dig at snakke med f.eks. din mor om, hvordan du har det. At dele sine tanker kan nemlig ofte gøre, at man får det bedre med sig selv.
Jeg håber, du kunne bruge mine råd. Og at det hjælper dig at vide, at din krop lige nu udvikler sig meget, og at den derfor bliver stærk og sund, når du giver den sund mad. Du er altid velkommen til at kontakte os igen. Jeg ønsker dig det bedste med på vejen.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen