Vejer for meget.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige,

Når man er i din alder, er nogen allerede begyndt at gå i puberteten og andre er ikke. Det betyder, at pigerne i en klasse kan se ret forskellige ud. Nogle er høje, andre har fået lidt kvindelige former og nogle ligner stadig små piger.

Mon det der gør dig utilfreds med din krop, er at du føler dig udenfor, fordi dine veninder ikke vejer det samme som dig? Ud fra hvad jeg kender til vægt, er du nemlig ikke for tyk. Du er faktisk præcis, som du skal være.

Alle piger ændrer som sagt udseende, når de er i din alder og i årene fremover. Om et halvt eller et helt år kan det derfor være, at flere af dine veninder vejer det samme som dig.

Når man skal vokse i højden, som du skal nogle år endnu, er det meget vigtigt, at kroppen får den nødvendige energi til det. Det er derfor ikke godt at gå på slankekur.

Til gengæld tænker jeg, at det måske ville være rart for dig at snakke med f.eks. din mor om, hvordan du har det. At dele sine tanker kan nemlig ofte gøre, at man får det bedre med sig selv.

Jeg håber, du kunne bruge mine råd. Og at det hjælper dig at vide, at din krop lige nu udvikler sig meget, og at den derfor bliver stærk og sund, når du giver den sund mad. Du er altid velkommen til at kontakte os igen. Jeg ønsker dig det bedste med på vejen.

Kærlig hilsen,

BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.