Brev
Vægttab
Hej.
Jeg er en pige på 13 år som føler sig tyk. Jeg har altid været kraftig, fordi det er sådan hele min familie ser ud. Men jeg gør VIRKELIG MEGET for at få den form jeg gerne vil have, men det tager så lang tid. Jeg har dog tabt mig 14 kilo som jeg selv er stolt over, men jeg er Stadig ikke tilfreds.
Jeg tænker 99% over hvad jeg spiser, motion osv og nogle gange tænker jeg for meget over det så det stort set er det eneste jeg tænker på 24/7 og det er hamrende irriterende fordi jeg vil bare gerne bære tilfreds. Og jeg føler ikke jeg kan gøre mere end det jeg gør lige nu.
Min familie støtter mig 100% men de siger også at jeg skal passe på mig selv fordi jeg er begyndt at kun at spise grøntsager drikke vand og spise maks 2 stk frugt om dagen. Spiser ikke brød, pasta, ris, kartofler osv mere fordi der er mange kulhydrater i, og jeg føler at jeg har styr på havd der er sundt og usundt for kroppen. Men jeg ved at det jeg gør, gør mig ikke tilfreds nok og det er begyndt at påvirke hele min hverdag at jeg tænker så meget over det.
Håber i kan hjælpe mig med nogle råd 🙂
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Wauw, det er stærkt, at du skriver herind! Jeg kan godt forstå, at du sidder med en følelse af, at du snart ikke kan finde ud af, hvad du skal stille op. Jeg håber, at svaret her kan hjælpe dig lidt videre.
Dit vægttab er godt nok imponerende. Jeg håber, at du har fået hjælp til at nå at ’fordøje’ det hele undervejs. Det kan nemlig være en ret stor omvæltning, at man taber sig så meget. Det kan være svært at følge med ’i hovedet’. Og bagefter kan det være svært at slippe tankerne om kalorier og mad og træning.
Det er rigtig godt, at din familie støtter dig! Man kan faktisk også have brug for rigtig meget hjælp til at lære at vænne sig lidt af med alle de dér tanker igen. Man kan også godt have brug for hjælp til at ’blive tilfreds’ med sig selv og sin krop.
Nogle gange kan det hjælpe at snakke om det. Bare fortælle det hele – alle de ting, du har skrevet til mig i brevet. Ville du kunne fortælle en af dine forældre de ting?
Det kan også være, at du har brug for at tale med en læge. Man kan godt have brug for hjælp til at finde sig ’til rette’ i sin krop. Måske har du også brug for, at der er en anden, der hjælper dig med at finde ud af, hvornår du spiser sundt.
Det er ikke sundt kun at spise ris, pasta og brød, men det er faktisk heller ikke sundt kun at spise grøntsager og frugt. En sund kost består som regel af lidt af det hele. Det er rigtig vigtigt, at man får alle de kalorier, vitaminer og mineraler, som kroppen har brug for. Især når man er i voksealderen.
Derfor kan det også være, at det er en rigtig god idé at snakke lidt med en læge om, hvordan du skal spise og træne fremover. Og få lægens hjælp til at finde ud af, hvordan din krop og vægt skal være, så du er sund.
Jeg håber, at mit svar her har givet dig lyst til at tale med nogen om dine tanker, så du kan blive rigtig tilfreds med dig selv, din krop og din træning. Og få en hverdag, hvor du ikke hele tiden kommer til at tænke på udseende, mad og så videre.
De bedste hilsner
BørneTelefonen