Brev
Usikkerhed og udseende…
Hej,
Jeg er en pige på 15, snart 16 år. Jeg har haft det ret svært på det seneste, så der er et par ting jeg gerne vil spørge om. Jeg håber I har tid til at svare på mit brev, men jeg ved selvfølgelig også at I får mange andre breve.
Jeg er meget usikker, og føler mig ofte mindre værd end andre. Jeg sammenligner mig tit med andre, især i skolen. Jeg er meget stille og siger aldrig noget i timerne, hvis ikke jeg bliver spurgt direkte. Hvis vi gennemgår spørgsmål i klassen bliver jeg virkelig nervøs, og jeg kan mærke at mit hjerte begynder at banke hurtigere.
Jeg har det også dårligt med at fremlægge. Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre, jeg skal på gymnasiet næste år, og jeg vil bare ikke at fortsætte på den her måde. Problemet er bare at jeg ikke føler mig stærk nok til at gøre noget ved det. Noget jeg synes er næsten værre, er at jeg ikke kan få et ord frem på engelsk hvis vi skal diskutere noget i grupper. Ikke engang sammen med mine bedsteveninder. Jeg aner virkelig ikke hvad der er galt med mig. Skriftligt er der ingen problemer, så det gør mig virkelig ked af det. Mine veninder siger jeg bare skal sige noget, jeg kan bare ikke.
Jeg har generelt også bare svært ved at have en samtale med nogle, bare snakke om mere eller mindre ligegyldige ting. Har I nogle råd til hvordan jeg kan blive mere åben og sikker på mig selv?
Noget andet der virkelig gør mig ked af det er mit udseende. De andre piger i min klasse er virkelig flotte, og sådan føler jeg mig bare ikke selv. Jeg har det værst med mine bryster. Jeg kan ikke engang udfylde en a-skål, hvilket jeg især er svært i idræt.
Jeg ved at jeg ikke er fuldt udvokset, men forventer ikke de bliver meget større, da det ligger i generne. Jeg ved ikke hvordan jeg kan lære at acceptere mine bryster som de er? Jeg føler mig ikke særlig feminin, når selv pigerne fra 7.kl er mere udviklede end jeg er.
Hilsen en pige på 15 år.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Hvor er det bare godt, du har taget dig tid til at skrive herind. Du har ret i, at vi modtager mange breve, men det er vi kun glade for – og vi gør vores allerbedste for at kunne hjælpe så mange, som overhovedet muligt.
For overskuelighedens skyld - og fordi mit svar er blevet lidt langt, har jeg valgt at inddele mit svar i to dele. Det håber jeg, er i orden med dig?!
1. At blive mere åben og sikker:
Når jeg læser dit spørgsmål kan jeg høre på dig, at du tænker rigtig meget på, hvordan du opfører dig, når du er sammen med andre – både i en skolesammenhæng, men også ”generelt”. Når der er noget, man gerne vil ændre/arbejde med, kan det være en god ide, hvis man stiller sig selv nogle små og overskuelige mål. Det handler om at gøre sig nogle gode erfaringer, så du stille og roligt opdager, at du er ligeså meget værd som alle andre. Et mål kunne fx være, at du tog en snak med en eller flere af dine lærere og fortalte dem, at du gerne vil arbejde på at sige mere højt i klassen. Måske kunne I lave nogle særaftaler, fx at du må starte med at læse op eller svare på et spørgsmål. Det kan også være, at I på forhånd har aftalt noget, som du ”tilfældigt” skal forklare/sige højt i klassen. På den måde vil du stille og roligt opdage, at det slet ikke er så væmmeligt at sige noget højt. Måske kunne du starte med at tale med din engelsklærer, da det lyder til, at det især er i de timer, at du ikke får vist, hvad du kan.
En anden ide er også, at du måske øver sig på sige noget højt alene, hvor du fx optager det, du siger. Bagefter kan du prøve at lytte til det. På den måde bliver du måske stille og rolig klar til at deltage lidt mere i gruppearbejde og bagefter i selve klasseundervisningen... det er et forsøg værd, hvis du altså har mod på det?! Jeg tænker også om du sommetider synger på engelsk, der er jo masser af engelske sange at øve sig i engelsk og det at det kommer ud, og du kan måske synge rigtigt højt...Det kan også være serier på engelsk, hvor man kan gentage deres replikker og vænne sig til at høre sin egen stemme på engelsk.
Og husk så at acceptere, at det altså ikke er alle, der skal være "højtråbende" - det er også i orden at være mere tilbageholdende og stille.. Det er nemlig på ingen måde ensbetydende med, at man ikke har en masse på hjerte, men man har måske bare brug for mere tid, før man viser det - og det skal der også være plads til.
2) Krop:
Når man kommer i puberteten, er det helt naturligt, at man skal vænne sig til ens ”nye” krop, men udover det, skal man også forholde sig til, at vi alle ser forskellige ud – og det bliver ofte tydeligere, når man er i puberteten og ens krop udvikler sig. Nogle ender med at have en a-skål, mens andre måske får større bryster. Det er desværre ikke noget, man selv er herre over. Derudover er der også meget stor forskel på, hvornår man er færdigudviklet. Nogle piger er det tidligt, mens andre bliver det senere -men de fleste udvikler sig altså til omkring 21 år.
Ligegyldigt hvordan ens bryststørrelsen er, så betyder det heldigvis ikke, at man ikke godt kan være feminin, selvom man har en lille barm. De fleste har brug for at ”eksperimentere” lidt, så man stille og roligt finder ud af, hvilken type tøj, der fx fremhæver ens feminine side, hvis det er den, man ønsker at fremhæve. Måske kan du spørge nogle af de gode veninder, om de har lyst til at tage på en shoppetur, hvor I prøver en masse forskelligt tøj. Det kan fx også være, at du kan bruge lidt flere accessories, fx smykker, neglelak eller lignende.. og på den måde finde netop din feminine side. Du skal nemlig lære at acceptere din krop, i stedet for at ”skamme” dig over den - du skal lære at se alle dens muligheder og hvor smuk og fantastisk den og du er.
Måske skal du også prøve at snakke med dine veninder om det. Det vil måske også gøre det lettere at være til idræt. I kan fx snakke lidt om, hvilke sider af dem selv, som de er glade for - og om der mon også er noget, som de har lidt sværere ved at acceptere. For nogen er store bryster irriterende, når de dyrker idræt eller vil have en fin lille kjole på.
En anden ide er at tale med din mor, hvis hun også har små bryster. Måske kan hun fortælle dig lidt om de tanker, som hun gjorde sig - det ville måske være rart for dig at høre, hvad hun mon har tænkt/tænker i dag?!
Jeg håber, du har fået nogle ideer til, hvordan du kan arbejde videre med de ting, som fylder hos dig – for det er på den måde, man både udvikler sig og samtidig også lærer at acceptere sig selv, som den man er og den udvikling du er i og vil være i hele livet... Du er nemlig lige så god som dine veninder!
Hvis du har brug for det, er du velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116111.
De bedste hilsner
BørneTelefonen