Brev
Usikkerhed
Hej.
Jeg er en pige på 15 og jeg kæmper med, at jeg føler mig mega usikker.
Jeg går på efterskole, og jeg er blevet virkelig usikker fordi jeg føler at jeg skiller mig lidt ud, hvilket er fint, men jeg er bare begyndt at tænke rigtig meget over mit tøj og at det ikke er ligesom rigtig mange af de andres, og at jeg ikke barbere ben, men det gør nærmest alle andre, og jeg føler jeg jeg bliver dømt virkelig meget for det (selv og jeg nok ikke gør)
Men altså, jeg tænker hele tiden over hvad de andre tænker om mig, og om hvordan jeg ser ud og er. Jeg har været med i den her vennegruppe i et stykke tid, men jeg føler at jeg altid er sidstepriotet at være sammen med for mange af dem, og jeg føler at når jeg er sammen med min 2 gode veninder at de 2 er bedre sammen, når jeg ikke er der, og at jeg ødelægger det.
Jeg ville virkelig bare ønske at jeg ikke var så usikker! Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre, for jeg synes det er sindsygt svært at snakke med nogen som helst om det.
Hilsen mig
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Det var godt du skrev, for jeg kan læse, at du tænker meget over din usikkerhed. Usikkerhed kan være rigtig svært at kæmpe med og jeg kan godt forstå, du har haft brug for at dele det. Det er rigtig godt at dele det. For selvom jeg muligvis ikke kan fjerne din usikkerhed helt, så vil jeg gøre mit aller bedste for at hjælpe dig.
Når man er usikker, tænker man meget over, hvad andre tænker om én. Man kan tænke, synes de nu jeg er sjov nok/sød nok/klog nok/smuk nok? Det, med at bekymre sig for, hvad andre tænker,  tror jeg, er noget, alle mennesker kan genkende. Men hvis de negative tanker om én selv begynder at fylde for meget, er det vigtigt, at man tager det alvorligt.
Du skriver i dit brev at du føler at du bliver dømt for at skille dig ud. Men som du selv skriver, er det helt fint at skille sig ud. Men det er også helt normalt at blive usikker omkring det. Du skal vide, at du er slet ikke alene om de følelser og tanker. Desværre er mange børn og unge mere eller mindre usikre på sig selv. Det tror jeg, de er, fordi ungdommen på mange måder er en svær alder. Der sker en masse forandringer og der er mange forventninger mange steder fra.. Det kan være rigtig svært at leve op til forventninger – for faktisk er der ingen, der hverken er perfekte eller fejlfrie.
Du skriver i dit brev at du synes det er sindssygt svært at snakke med nogen om det. Det forstår jeg godt. Mange både voksne og børn har nogle gange svært ved at snakke om svære emner; her i videoen er der en guide til, hvordan man kan gøre det, https://bornetelefonen.dk/fortael-noget-svaert/.Det kan nemlig være rigtig godt at dele sine tanker og bede om hjælp, på den måde føler du dig ikke alene om det.
Du skriver også i dit brev at du føler du er sidste prioritet i din vennegruppe. Det må ikke føles rart. Mon du har mod på at snakke med dem og høre om det måske bare er nogle tanker i dit hoved? Jeg er sikker på, at du indeholder en masse gode ting, der gør, at dine venner gerne vil have dig som ven.
Tak for dit brev og tak for dit mod. Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig lidt.
Hvis du har lyst til at tale med nogen, kan du også altid ringe til Headspace  Fordelen ved Headspace er, at du kan tale med den samme rådgiver flere gange. Du kan både møde op fysisk og du kan ringe og tale anonymt. Du kan også chatte. Derudover er det muligt at tale med en rådgiver hos os på BørneTelefonen døgnet rundt, idet du kan ringe til HØRT. Her sidder der hjælpsomme og dygtige rådgiver, som gerne vil høre lidt mere om de tanker og følelser, der presser dig.
Kram og kærlig hilsen
BørneTelefonen