Tror ikke på mig selv

Hej bb

jeg hved godt at mit problem ikke er det største i verden men det går mig meget på.

Jeg går i 5.klasse på en fantastisk skole mine klassekammerater er altid søde og der er nærmest aldrig konflikter i klassen men mit problem er at jeg føler mig utrolig dum i fx.matematik

vi havde en prøve hvor at nærmest alle fik måske 5 svar forkerte men jeg fik hele 38 forkerte

jeg har fået en af de klogest i min klasse som side makker lad os kalde ham for Carl og han er altid 7 opgaver foran mig og har aldrig noget forkert

jeg var til skole hjem samtale hvor jeg var lige hved at græde over det de sagde men jeg føler virkelig at Carl bare presser min selvtillid ned men jeg er super gode venner med Carl

der hjemme øver jeg alt hvad jeg kan på at klare mig beder men så når jeg kommer i skole er det bare som om alle har øvet bobelt så meget som mig

jeg har grædt 2 gange i en matematiktime og min lære hved godt at det er fordi det er svært

plizz hjælp

Kh S.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej S.

Ingen problemer er for små eller store til, at vi ikke vil prøve at hjælpe her på BørneTelefonen. Du er derfor altid velkommen til at skrive til os.

Jeg kan godt forstå, at det er ikke er rart at føle sig dårlig til noget. Og slet ikke når man som du faktisk øver sig så meget. Der er en kendt psykolog, der hedder Howard Gardner, der snakker om, at mennesker har 7 intelligenser. Alle intelligenser er ikke lige stærke hos alle mennesker. Derfor er nogle gode til matematik mens andre er gode til musik, venskaber, gymnastik, kreative fag eller andre ting.

Vi mennesker vil derfor altid have noget, vi ikke er så gode til. Mon det hjælper dig at vide det? En anden ting du kan prøve er at fokusere på alt det, der fungerer for dig. Hvilke fag eller ting er du bedre til end andre? Hvad gør dig glad at lave?

Det er rigtig fint, at du selv gør så meget for at blive bedre til matematik. Men jeg tænker også, at de voksne skal hjælpe dig. Din lærer har helt sikkert oplevet andre elever, der havde svært ved matematik. Så han eller hun ved, hvordan man giver ekstra støtte til en elev, der har brug for det.

Kunne du tale med din lærer om, hvor meget det går dig på, at du ikke føler du klarer dig godt? Og kunne du også fortælle din lærer, at du føler dig presset over, at sidde ved siden af Carl, fordi han er så hurtig. Nogle gange er det vigtigt, at man får lov til at arbejde i sit eget tempo. Presses man alt for meget af en anden, der er hurtig, så kan man blive stresset og helt miste koncentrationen. Måske er det også sådan, du har det?

Ved dine forældre, hvor meget det fylder for dig med matematikken? Har de lagt mærke til, at du er så ked af det? Når man taler med andre om ens bekymringer, så er det som om bekymringerne forsvinder lidt. Derfor kan det være rigtig rart at tale med sine forældre om de tanker, der gør en trist. Jeg vil derfor også råde dig til at tale med dine forældre. Så vil de også sammen med din lærer kunne finde ud af, hvordan du bedst får hjælp til matematikken.

Det sker, at fagene i skolen lige pludselig begynde at give mening og blive til at forstå. Jeg ved, at det tit kan være sådan med matematik. Det hjælper dig måske ikke så meget lige nu og her, men måske kan det hjælpe dig til ikke at give op.

Nogle gange kan man godt føle, at der bliver sat mere pris på de boglige fag i skolen end på de kreative, kropslige og sociale evner. Og så kan det godt være svært at føle sig god, hvis man ikke er stærk til de boglige fag. Livet er dog så meget andet end skolen. Og jeg kan læse på dit brev, at du er både betænksom, reflekteret og ansvarsfuld. Det er nogle meget fine kvaliteter. Og i mine øjne nogle vigtigere kvaliteter end, om man er god til matematik.

Mange tanker og kærlig hilsen Børnetelefonen.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.