Brev
tør ikke at række hånden op
Hej
Jeg er en pige på 15 som har svært ved at række hånden op.
Jeg ved ikke hvorfor da jeg har mange venner og godt kan lide at fremlægge for klassen. Men når det kommer til at sige noget uforberedt i klassen eller noget som jeg ikke er sikker på at er rigtigt, siger jeg ikke noget.
jeg er ikke vild med at sige noget da jeg er bange for hvad folk tænker om mig og at de vil grine eller sige noget hvis det var forkert, men det er ikke rigtig sket i klassen før så jeg ved ikke hvorfor jeg er så bange for det.
Generelt tænker jeg meget over hvad folk tænker om mig, hele tiden.
I gennem 8 klasse har jeg haft mange personlige nedture og i takt med det, er mine karetkere faldet og især de mundtlige, alle mine lære siger, hele tiden, at jeg skal række hånden mere op i timerne, og det er mega fustærende da jeg om en uge starter i 9’ende klasse og der vil jeg godt have det går godt, og køre på skinner.
Kan i hjælpe mig? … Hvad skal jeg gøre?
Kærlig hilsen ”hende der ikke rækker hånden op”
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Det lyder da som om det er irriterende for dig, at du ikke tør række hånden op. Du kan måske prøve at lægge mærke til, hvad dine klassekammerater siger, når de rækker hånden op og siger noget i klassen. Er det, de siger, altid lige klogt, eller kommer der også noget værre vrøvl fra dem nogle gange? Hvordan reagerer de andre og læreren, hvis der bliver sagt noget, de ikke lige er enige i? Det er jo ikke altid, man lige rammer plet med det man siger, det tror jeg alle kender til, bare tænk på politikere og folk i tv. Måske kan det give dig lidt mod på at sige noget mere.
Du kan også øve dig ved at aftale med dig selv, at du mindst én gang i løbet af en dag skal sige noget, og når det så lykkes, og du er blevet mere tryg, kan du sætte det op til en gang i hver time og på den måde tvinge dig selv til at komme mere på banen.
Du virker til at være en klog og velovervejet pige, så du har helt sikkert en masse gode ting at dele ud af, og det er da synd, at andre ikke får glæde af det.
Kærlig Hilsen BørneTelefonen.