Brev
Tanker
Jeg er en pige på 17 år, der ikke har haft min menustration i 1 1/2 år nu. Det hele startet med at jeg valgte at tabe mig, da jeg ikke var tilfreds med hvordan jeg så ud. Jeg er omkring 160 høj, og vejede i starten 54 kg. Jeg vejer nu 46 kg, og jeg er meget tilfreds med hvordan jeg ser ud. Jeg var på grænsen til en spiseforstyrrelse men, jeg nåede heldigvis ikke at få det. Min mor var den fantastiske person der hjalp mig.
Problemet er min menstruation. Efter jeg tabte de 8 kg, har jeg slet ikke fået min menstruation. Der er nu gået 1 1/2 år, og jeg har det rigtig godt, men de eneste der gør mig ked af det er min menstruation. For lidt information fik jeg min menustration første gang lige inden jeg blev 13 år. Så det var meget normalt. Jeg ved at man får sin menstruation hvis man er på p piller, og det tænker jeg måske er en mulighed for mig.
Jeg har hørt nogen sige at man kan miste sin mulighed for at få børn, når man ikke har haft sin menstruation i lang tid. Er det rigtigt?
Det er ikke fordi jeg tænker på at få børn lige nu, faktisk først når jeg er omkring 27-30. Men kan det allerede blive påvirket nu?
Nogen siger også at jeg skal gå til lægen, men jeg har ikke lyst da jeg ved hvad han ville sige… At jeg bare skal tage mange kilo igen, også ville den komme. Kan jeg godt gå på p piller, ved at ringe til min læge? Mange mennesker siger til mig at jeg er tynd. Det er jeg, og det ved jeg også godt, men samtidig siger det også hvor flot jeg er, da meget af min vægt er muskler. Min fedtprocent er på omkring 19%, så det er ikke fordi den er meget lav.
Jeg glæder mig til svaret.
Mvh pigen der er 17 år, men føler sig som en på 12.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år.
Hvor er det rart at læse, du har det godt med dig selv og har en mor som støtter dig.
I forhold til menstruation, må jeg melde mig blandt dem, der anbefaler at du får en snak med din læge. Lægen er den eneste, der helt kan svare på, hvad det mon kan skyldes, at den er udeblevet og give dig råd til, hvordan du igen kan få regelmæssig menstruation. Ligesom lægen også kan fortælle, om udebleven menstruation har indvirken på muligheden for siden hen at blive gravid.
Du har allerede gjort dig nogle tanker, og du har ret i, at et vægttab godt kan have indflydelse på ens menstruation. Er vægttabet fx for stort, kommer kroppen ud af balance. Noget af det første, kroppen gør i en sådan situation, er at prioritere, at livsvigtige funktioner ikke påvirkes. Og i den situation sorterer kroppen det "uvæsentlige" fra - det betyder fx at menstruationen kan udeblive.
Men igen, det kræver en læges vurdering at give et præcist svar. Lægen vil bede dig om at komme forbi klinikken, så han kan undersøge dig og lige så vigtigt tage en snak med dig. Jeg synes, du skal fortælle lægen, som du skriver til mig, at du er tilfreds med, hvordan du ser ud, men at du tidligere har været på grænsen til en spiseforstyrrelse, hvor din mor hjalp dig. Det vil give lægen mulighed for at få et indblik i, hvad der er sket samt i dine tanker.
Hos de fleste kommer menstruationen tilbage, når kroppen er i balance.
Jeg håber, du finder modet til at få bestilt en tid hos lægen.
Mange hilsner BørneTelefonen.